Stille scooter op stroom
Met een hoop herrie scheuren pizzabezorgers over straat. Omwonenden klagen steen en been. Industrieel ontwerpbureau Springtime uit Amsterdam bedacht een oplossing. De stille en schone scooter. Op stroom.
Omwonenden van een pizzabezorgbedrijf zullen een zucht van verlichting slaken. De pizzascooter van de toekomst beweegt zich geurloos en geluidloos over straat. Een soft design moet daarbij het agressieve weggedrag van de pizzakoerier een tikje compenseren.
De tweewieler is ontwikkeld door Springtime, met subsidie van de ministeries van Economische Zaken en VROM. „Wij hebben bij Domino’s Pizza aangeklopt met de mededeling dat ze dit product nodig hadden”, vertelt industrieel ontwerper Anton Brunt. „Dat wisten ze nog niet.” Toch is de internationale pizzaketen uiteindelijk gevallen voor het product uit Amsterdam.
Springtime heeft tijdens de ontwikkelingsfase een scooter in stukken gezaagd en deze -met extra ruimte voor pizza’s en accu’s- weer aan elkaar gelast. Van het ontwerp is een kleishape gemaakt, die vervolgens is ingescand. Met een computer is het model verder uitgewerkt.
Het uiteindelijke resultaat telt een aantal nieuwigheden. Neem bijvoorbeeld de unieke stalen valbeugel. Of de deurtjes van de vrachtbox die aan de voorkant opengaan. Het stelen van warme pizza’s behoort hiermee tot het verleden. „Af en toe gebeurde dat wel eens voor een stoplicht.”
Actieradius
Het probleem van de bestaande generatie elektrische scooters is een bereik van hooguit 40 tot 50 kilometer. Een gemiddelde pizzabezorger legt per dag echter zo’n 70 kilometer af. Een oplossing met meerdere, verwisselbare oplaadbare batterijen was voor Domino’s niet acceptabel. „Een manager van een pizzazaak wil zich niet hoeven bemoeien met het opladen van accu’s.” Keiharde eis was daarom een actieradius van minimaal 75 kilometer.
Bovendien zouden de accu’s in zomer én winter toereikend moeten zijn. Ook in vrieskou, als de accucapaciteit slinkt. Springtime sloeg aan het studeren. Nikkelzinkaccu’s van in totaal zo’n 50 kilo vormen het resultaat. Het bereik schommelt daarmee rond de 80 kilometer.
Springtime heeft het scooterontwerp aan drie fabrikanten aangeboden. Uiteindelijk is het ontwerpbureau in zee gegaan met de Italiaanse scooterfabrikant Oxygen SPA. In Nederland brengt leverancier Granturismo Mobility uit Raamsdonkveer de CargoScooter op de markt.
Het voordeel van de geruisloze scooter is tegelijkertijd ook een nadeel. Want hoe kunnen weggebruikers een stille scooter horen aankomen? „Aldoor lopen toeteren zou onbeleefd zijn.” Dus ontwikkelden de ontwerpers van Springtime een zogenoemde ”curtesy horn”, een kleine geluidsinstallatie met twee speakertjes in de voorkap. „De pizzakoerier kan daarmee waarschuwingssignalen afgeven. Deze klinken niet zo dreigend en agressief als een claxon, maar zijn wel duidelijk hoorbaar.” Domino’s heeft besloten de geluidsinstallatie te voorzien van een eigen reclamedeuntje.
Voordelen
De nieuwe elektrische tweewieler heeft belangrijke voordelen. „Een pizzawinkel mag zijn benzinescooters niet in de zaak zetten, omdat daar voedsel wordt verwerkt. Elke pizzazaak moet daarvoor dus een apart schuurtje bouwen. Bij een elektrisch exemplaar is dat niet nodig.”
Bovendien liggen de gebruikskosten aanzienlijk lager. Een gemiddelde pizzawinkel betaalt per jaar voor tien scooters zo’n 30.000 euro aan brandstof. Bij elektrische scooters ligt dat beduidend lager. „Een winkel is per jaar niet meer dan 300 euro aan elektriciteit kwijt”, weet Brunt.
Nadeel is dat de aanschafkosten voor een elektrische scooter twee keer zo hoog zijn. Een benzinescooter kost zo’n 1700 euro, terwijl de prijs van een elektrisch alternatief zo’n 3500 euro is. Voor grote bedrijven zijn de hogere aanschafkosten niet doorslaggevend, legt Brunt uit. „De totaalprijs van aanschaf én onderhoud is bepalend.” Volgens Domino liggen de totaalkosten uiteindelijk 14 procent lager dan die van de huidige scooters.
Springtime ziet een afzetmarkt voor duizenden exemplaren. Alleen Domino’s Pizza heeft wereldwijd al 15.000 scooters rondrijden. Domino’s Pizza Nederland vervangt bij de eigen vestigingen alle vehikels. De franchisers mogen zelf weten of ze kiezen voor het nieuwe ontwerp.
Klantenkring
Brunt ziet echter een bredere klantenkring. „De Italiaanse post rijdt met 25.000 benzinescooters, een pizzabedrijf uit Spanje heeft er 15.000.” Ook een stomerijbedrijf uit New York zou belangstelling hebben. „Hun bezorgers krijgen een hoge box achter op de scooter. Kunnen ze kostuums hangend, ongevouwen en kreukvrij bezorgen.”
Leverancier Granturismo verwacht op termijn zo’n 10.000 scooters binnen Europa te kunnen verkopen. Ook voor grote onderhoudsbedrijven en luchthavens zouden de stille scooters een oplossing kunnen zijn. Of voor surveillancediensten op bedrijventerreinen. Klanten voor deze state-of-the-art-scooter zijn er genoeg, alleen ze weten nog niet dat ze het zijn.