Economie

Geen dief van de eigen portemonnee

„Ik waardeer de service en denk dat ik uiteindelijk niet veel duurder uit ben.” Margaritha Uitslag blijft de Super De Boer in Wezep trouw. Dorpsgenoot Sylvia van de Meer, jarenlang vaste klant bij de keten, niet. Ondanks de prijsdalingen die de formule doorvoerde. „Ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee.”

20 October 2004 10:46Gewijzigd op 14 November 2020 01:46
Super De Boer heeft sinds het uitbreken van de prijzenoorlog niet alleen de prijzen verlaagd, volgens Uitslag heeft de keten ook meer B-merken in het assortiment opgenomen.
Super De Boer heeft sinds het uitbreken van de prijzenoorlog niet alleen de prijzen verlaagd, volgens Uitslag heeft de keten ook meer B-merken in het assortiment opgenomen.

Het is een mooie supermarkt. De gangpaden zijn breed en overzichtelijk, grote letters boven de schappen wijzen waar zuivel, groente, vlees en kaas liggen en de achtergrondmuziek staat zo zacht dat het geruis van de koeling haar bijna overstemt. Het enige bezwaar: de zaak staat bij velen als de duurste van het dorp bekend. Of, om de woorden van een Wezepse te gebruiken, „naar de Super De Boer ga ik alleen als ik iets bijzonders nodig heb, gedroogde paprika’s, bijvoorbeeld.”

Ze krijgt bijval van Sylvia van de Meer, die jarenlang vaste klant van de keten was. „Ik ging naar Super De Boer, omdat het een nette, wat chiquere zaak was met een breed assortiment. Bovendien, na een tijdje kén je de winkel, weet je waar alles staat.”

Haar afscheid van de zaak had vooral te maken met de invoering van de euro en de komst van een Aldi. „Na de invoering van de euro viel het me op dat de prijsverschillen tussen de vier Wezepse supers steeds groter werden. Ging het in de tijd van de gulden om enkele centen, tegenwoordig is een verschil van 20 eurocent op een product, geen uitzondering meer. De vestiging van een Aldi in Wezep betekende voor mij de druppel die de emmer deed overlopen: ik keerde de Super De Boer de rug toe. Ik vind het zielig voor de eigenaar van deze Super De Boer, maar de verschillen waren zo groot dat ik niet wilde blijven. Ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee.”

De prijzenoorlog die vlak voor haar overstap losbarstte, bracht geen verandering in Van de Meers besluit. „Ik zag wel dat de prijzen omlaaggingen, maar het verschil met die van de Aldi bleef groot. Overigens vind ik het beleid achter die verlagingen vrij willekeurig. De ene week waren de sinaasappels van de Super De Boer duurder dan die van de Aldi, de week erop waren ze goedkoper en de week daarna waren ze weer duurder.”

Margritha Uitslag winkelt al jaren bij Super De Boer en is dat blijven doen, ondanks de prijzenoorlog en de komst van een Aldi. Waarom? „Ik ken de zaak, ik waardeer de goede service en ik denk dat de verschillen tussen de Super De Boer en de andere supermarkten uiteindelijk wel meevallen. Als je de prijzen hier vergelijkt met die van Edah en Boni zijn ze over de volle breedte misschien een paar centen hoger. Dat scheelt op een volle kar zo weinig, dat merk je amper in je portemonnee. En als je ze vergelijkt met die van de Aldi, moet je ook laten meewegen dat je daar veel langer moet wachten voor de kassa. Bovendien heeft die winkel niet alles wat je zoekt en ben je geneigd meer te kopen, omdat alles goedkoper is.”

Bovendien heeft de Super De Boer sinds het uitbreken van de prijzenoorlog niet alleen de prijzen verlaagd, volgens Uitslag heeft de keten ook meer B-merken in het assortiment opgenomen. „Die liggen, heel bewust, in de onderste schappen.”

Overigens is Uitslag in deze dure tijd niet meer B-merken gaan kopen dan vroeger. „Ik vraag me wel eens af of je echt bespaart als je die koopt. Ik heb het idee dat de opening in een pak hagelslag van een B-merk groter is dan dat in een pak van een A-merk en dat siroop van een B-merk dunner is dan die van een A-merk.”

Hoewel supermarktartikelen sinds het uitbreken van de prijzenoorlog volgens Uitslag goedkoper zijn geworden, heeft ze gemengde gevoelens over de strijd. „Natuurlijk is het leuk om minder te hoeven betalen, maar ik vraag me af of deze ontwikkeling iedereen ten goede komt. Ik denk dat supermarkten elkaar en de leveranciers kapotmaken. Ik heb zelf een boerderij en als ik zie wat het stunten met vleesprijzen voor ons betekent, word ik daar niet vrolijk van.”

In hun kritiek op de prijzenoorlog vinden de twee Wezepse vrouwen elkaar. Ook Van de Meer is niet alleen blij met de prijzenoorlog. „Volgens mij gaat de strijd ten koste van het personeelsbeleid. Er komen steeds meer jonge medewerkers die weinig weten. Bovendien moeten ze steeds harder werken, waardoor ze geen tijd meer hebben voor een praatje. Vroeger was het in een supermarkt veel gezelliger. Als eigenaars bereid zijn meer in hun personeel te investeren, ben ik bereid meer te betalen.”

Albert Heijn ontketende precies een jaar geleden een prijzenoorlog tussen supermarkten. In een serie artikelen de stand van zaken. Morgen deel 3.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer