Vrachtwagen in EU moet nog schoner, zegt Europees Parlement
Het Europees Parlement wil dat vrachtwagens in de EU fors minder CO2 uitstoten dan de Europese Commissie had voorgesteld. Daarmee ligt het parlement in lijn met de „robuuste doelstellingen” die Nederland voorstaat.
Nieuwe vrachtwagens moeten vergeleken met 2019 over zeven jaar 20 procent minder CO2 uitstoten als het aan het parlement ligt. En in 2030 moet de reductie 35 procent bedragen, bleek woensdag na stemming over het plan.
De lidstaten hebben nog geen standpunt ingenomen. Nederland is voorstander van „robuuste doelstellingen”, evenals Frankrijk. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout mag gaan onderhandelen met de EU-landen over de uiteindelijke regels. „Een sterk signaal aan truckfabrikanten”, reageerde hij op de stemming (373 tegen 285). Volgens Eickhout was er „zware tegenstand van de conservatieve partijen.”
Landen als China, Canada, Japan, India en de VS kennen al uitstootnormen voor vrachtwagens. Eickhout denkt dat trucks goedkoper worden door een breder aanbod van schone trucks in Europa.
Zijn D66-collega Gerben-Jan Gerbrandy spreekt van „een mooi succes.” „Voor Nederland als transportland pakken de nieuwe regels extra goed uit. De transportsector kan tienduizenden euro’s per vrachtwagen aan kosten besparen, vooral door het lagere brandstofverbruik.”
Het is voor het eerst dat Europa beperkingen oplegt aan de emissie van broeikasgassen van vrachtwagens, bussen en touringcars. Die zijn goed voor 6 procent van de totale Europese CO2-uitstoot. Het besluit vergt een onafhankelijke test die de werkelijke uitstoot op de weg meet. „We zijn té vaak bedrogen”, aldus Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik (CDA). Ze doelt daarmee op de dieselaffaire rond onder meer Volkswagen die sjoemelsoftware installeerde.
ACEA, de Europese brancheorganisatie voor autoverkopers, reageerde woensdag bezorgd op het voorstel van het Europees Parlement. De organisatie is vooral gealarmeerd door de „buitensporig agressieve” CO2-doelstellingen. Secretaris-generaal Erik Jonnaert vindt de oorspronkelijke voorstellen al „zeer uitdagend.” ACEA vertegenwoordigt de zeven grote vrachtwagenfabrikanten in Europa: DAF, Daimler, Iveco, MAN, Scania, Volkswagen en Volvo.