Buit door phishing verdubbeld
Cybercriminelen hebben in de eerste helft van dit jaar veel meer geld buitgemaakt met phishing, waarbij ze via valse e-mails, appjes of per telefoon hengelen naar toegangscodes voor internetbankieren. De schade voor Nederlandse rekeninghouders is in een jaar tijd meer dan verdubbeld.
Door gesjoemel met internetbankieren maakten criminelen in de eerste zes maanden van 2018 in totaal 1,56 miljoen euro buit, waarvan 85 procent het gevolg is van phishing. Een jaar eerder kostte fraude via internetrekeningen Nederlanders nog 679.000 euro, meldden de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en Betaalvereniging Nederland maandag.
Volgens de brancheverenigingen zijn de vervalste e-mails steeds moeilijker te onderscheiden van echte berichten van bijvoorbeeld banken en overheidsinstanties. Daarnaast zijn er dit jaar veel meer phishingberichten verzonden.
Op de langere termijn is er overigens sprake van een gestage daling van phishing en andere vormen van fraude met internetbankieren. Dat kostte in het piekjaar 2011 nog 35 miljoen euro. Volgens Betaalvereniging Nederland zijn consumenten zich sindsdien veel meer bewuster van de gevaren die in hun inbox loeren. Daarnaast treden banken sneller op tegen phishing, bijvoorbeeld door vervalste websites zo snel mogelijk te laten blokkeren.
Banken drukken hun klanten op het hart nooit wachtwoorden te geven via e-mail, telefoon of sociale media. Daarnaast adviseren ze klanten niet te klikken op linkjes in verdachte e-mails, maar zelf het webadres van hun bank in te vullen in de browser.
Phishing is een van de manieren waarop er wordt gefraudeerd met betaalmiddelen. Alle betaalfraude bij elkaar kostte het eerste halfjaar 5,55 miljoen euro, een daling van 9 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat is vooral het gevolg van een forse afname van de fraude met betaalpassen. Met name de schade als gevolg van valse aanvragen is sterk gedaald.