Coca–Cola buigt voor wensen Brussel
Onder grote druk van de antikarteldienst van de Europese Commissie gaat Coca–Cola zijn verkooppraktijken in de EU aanpassen. Vooral in kleinere winkels en in de horeca drukte het bedrijf concurrenten uit de schappen met bonussystemen en exclusiviteitscontracten. Coca–Cola heeft dinsdag een aantal beloftes gedaan aan eurocommissaris Monti. In ruil komt er geen klachtenprocedure met mogelijke boetes.
De commissie onderzoekt, op vraag van vooral Pepsi, al vijf jaar lang de praktijken van Coca–Cola. Een formele klacht is nooit geformuleerd, omdat de consument volgens Monti beter af is met het dinsdag behaalde resultaat, dat overigens grotendeels overeenkomt met het voorlopige resultaat dat begin september is gepubliceerd.
Voortaan zijn winkeliers en kasteleins niet langer verplicht om, als ze Coca–Cola verkopen, ook het gelieerde Fanta in hun assortiment op te nemen. Ze mogen ook een andere sinas aanbieden. Bovendien belooft Coca niet langer kortingen bij afname van bepaalde hoeveelheden. Verder mogen winkeliers de koelkastjes die ze van Coca–Cola hebben gekregen, voor 20 procent vullen met frisdranken van de concurrent.