UWV’ers: Cultuur van wegkijken bij WW-fraude

Medewerkers van het UWV worden ontmoedigd om fraude met werkloosheidsuitkeringen aan de kaak te stellen. Er wordt van ze verwacht dat ze vooral snel beslissen over WW-aanvragen. Bij vermoedelijke fraude is veel onderzoek nodig, en daar krijgen de uitkeringsdeskundigen de benodigde tijd niet voor. Dat blijkt uit gesprekken die Nieuwsuur voerde met UWV-medewerkers.

22 September 2018 19:18Gewijzigd op 17 November 2020 04:40
Een werkzoekende in gesprek bij een loket van het Werkplein van het UWV. beeld ANP
Een werkzoekende in gesprek bij een loket van het Werkplein van het UWV. beeld ANP

De uitkeringsdeskundigen staan permanent onder tijdsdruk, vertellen bronnen die het UWV van binnenuit kennen. Ze hebben tot honderden WW-klanten onder hun hoede, goed voor tonnen werkloosheidsuitkeringen per maand. Medewerkers moeten permanent kiezen waar ze wel of juist geen aandacht aan besteden.

„Je moest een bepaald aantal aanvragen per week afronden. Toekennen gaat sneller dan afwijzen”, zegt een anonieme oud-uitkeringsdeskundige. Om hun targets te halen zien medewerkers veel door de vingers. „Dan is het makkelijker om toekenningen te doen en niet te veel te zien.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer