Wees zuinig op je oude stratenboek
In een onbekende stad offline de weg zoeken wordt steeds ingewikkelder. Uitgevers zien geen brood meer in nieuwe stratenboeken. Maar –gelukkig voor mensen die graag kaart lezen– er lijken wel steeds meer informatie- en routeborden in de openbare ruimte te verschijnen.
Decennialang behoorden stratenboeken tot de vaste inventaris van nagenoeg elke auto. Altijd handig om bij een bezoek aan een onbekende stad even de handigste aanrijroute op te zoeken. Of om te kijken waar je zou kunnen parkeren.
Maar het tijdperk van de stratenboeken is voorbij. Ze zijn nog wel in de handel, maar de informatie waarop ze zijn gebaseerd is al snel een jaar of tien oud. In menige stad is sindsdien toch wel het een en ander veranderd en bijgebouwd. Dus of het nog zin heeft om zo’n boek aan te schaffen?
Wie nog een vergeeld, kreukelig exemplaar in zijn bezit heeft: wees er maar zuinig op. Ook al is de informatie niet helemaal up-to-date, in de meeste gevallen kom je er wel ongeveer mee op de plaats van bestemming. Als je tenminste een beetje kaart kunt lezen.
Ook als reservevoorziening voor liefhebbers van navigatiesystemen kan zo’n frommelig boek goede diensten bewijzen. Bijvoorbeeld als de batterij van je smartphone leeg is. Of als je een beetje controle wilt hebben op wat je eigenlijk aan het doen bent. Navigatiesystemen en routeplan-apps zijn –vind ik– nogal slecht in het ”grote plaatje”. Je moet het doen met instructies zoals: „Over 200 meter op de rotonde rechtsaf.” Maar hoe de wijk waar je door rijdt heet of in welke richting je eigenlijk rijdt: daarover zwijgen ze in alle talen. Terwijl dat het onderweg zijn juist boeiend maakt.
Gelukkig hebben de informatieborden die traditioneel bij het binnenrijden van de bebouwde kom van steden en dorpen staan standgehouden. Wie zonder navigatieapparatuur door het leven gaat, kan daar voor het betreden van een vreemde plaats in ieder geval globaal bepalen welke afslag of invalsweg hij of zij moet nemen.
De laatste jaren verschijnen er trouwens steeds meer routekaarten in de openbare ruimte. Dit dankzij de opmars van zogenaamde knooppuntenroutes voor fietsers en wandelaars. Maar deze routeborden kunnen ook goede diensten bewijzen als je voor een ander doel een bezoek brengt aan een onbekende plaats. Als je geen idee hebt welke kant je voor het centrum op of waar het noorden of zuiden is: ga in de richting van het aangegeven knooppuntnummer.