„Aldi-kunst heeft niets met kunst te maken”
Supermarktketen Aldi haalde recent het nieuws met de mededeling kunst te gaan verkopen. Sinds vorige week ligt er werk van jonge, eigentijdse kunstenaars als Robert Heykoop, Corinne Annelies en Thessa van der Voort in de rekken, tussen suiker en soep, deodorant en droge worst. Aldi is dik tevreden over de belangstelling voor de nieuwe producten. Maar van kunst is geen sprake.
Kunstverkoop in Zuid-Duitsland zorgde eind vorig jaar voor een stormloop op de Aldi-filialen. Van de zeven Duitse kunstenaars van wie werk in de Aldi-schappen te koop werd aangeboden, was vooral de 53-jarige Felix Droese, een voormalige leerling van Joseph Beuys, populair. Het werk, ingelijst en voorzien van handtekening en nummer, ging voor 13,99 euro over de toonbank, maar werd nog dezelfde dag via internet aangeboden voor 150 euro. In totaal 140.000 reproducties van deze kunstenaar gingen over de toonbank. Behalve in Duitsland en Nederland zal Aldi ook in andere Europese landen kunst gaan aanbieden.
Beeldend kunstenares Thessa van der Voort werd op een beurs benaderd „voor een actie van een groot concern. In eerste instantie wist ik niet dat het voor de Aldi was.” Zij maakte voor de supermarktketen een aantal „kleine origineeltjes”, die normaal zo’n 500 euro zouden kosten. „Maar ik heb goed betaald gekregen voor het signeren, hoor. En ik vind het leuk dat mensen die mijn werk normaal niet kunnen betalen straks ook een ”Thessa” aan de muur hebben.”
De totale oplage van Aldi’s oktoberaanbieding ligt rond de 30.000 stuks. De aangeboden werken in Nederland variëren van realistisch tot abstract. Van het originele kunstwerk is een foto gemaakt, die via offset wordt vermenigvuldigd. Vervolgens worden zo’n 1000 stuks voorzien van handtekening en nummer en door een Belgisch bedrijf ingelijst.
C. Simoons van Galerie Grinthuys in Dieren is vernietigend in zijn oordeel. „Dit heeft helemaal niets met kunst te maken. Goedkoop is het wel, ik kan nauwelijks een lijst maken voor dat geld.” Aldi vormt voor Grinthuys geen concurrent. Dat ligt anders voor Expo, in de Lange Viestraat in Utrecht, waar Bram Buur de concurrentie met lede ogen aanziet. „Zij kunnen in grote hoeveelheden inkopen en hebben daardoor een uitstekende onderhandelingspositie.” Of er wel sprake is van kunst? „Dat is zo’n ingewikkeld en besmet begrip. Het is al lang niet meer zo dat alleen hetgeen aan de muur hangt en uniek is kunst genoemd mag worden. Daar wil ik dus ook niet al te ingewikkeld over doen.”