Criminele bendes slaan hun slag bij fietsenwinkels
Criminele bendes hebben het gemunt op gespecialiseerde fietsenwinkels. Tientallen ondernemers werden de afgelopen twee jaar het slachtoffer van een kraak. Daarbij werd in twee minuten tijd voor tienduizenden euro’s buitgemaakt.
Racefietsen, mountainbikes en duurdere e-bikes. Criminelen weten wat ze moeten meenemen als ze inbreken in een fietsenwinkel. Een beetje vakman heeft tegenwoordig tweewielers van 10.000 euro in zijn zaak staan en inbrekers weten deze er haarfijn uit te pikken als ze ’s nachts binnen staan. De schade na een kraak loopt dan al snel in de tienduizenden euro’s, vernielingen aan het pand niet eens meegerekend.
„De fiets van vandaag is niet meer die van gisteren”, zegt risicomanager René Engelen van verzekeraar Bovemij. De marktleider in de fietsenbranche telde de afgelopen twee jaar 25 inbraken onder de eigen verzekerden. Engelen heeft serieuze aanwijzingen dat de meeste gestolen fietsen „via Marktplaatsachtige sites” in Oost-Europa te koop worden aangeboden. „De daders zijn lid van georganiseerde bendes, die in wisselende samenstellingen opereren. Dankzij de populariteit van wielrennen hebben veel ondernemers een behoorlijke handelsvoorraad staan. Dat maakt het aantrekkelijk voor criminelen.”
Afzetmarkt
„Fietsen is het nieuwe golf”, zegt Koos de Boer van het populaire merk Specialized. „De sport is heel populair. Zowel in Nederland als in heel Europa. Ook in het voormalige Oostblok is de vraag naar fietsen enorm. Uit die landen komen veel van de huidige wielersterren. Mochten gestolen fietsen inderdaad daarheen gaan, dan is er een afzetmarkt.”
Veel van de dealers schroeven hun beveiliging fors op, weet De Boer. „Hetzij op eigen initiatief, hetzij op verzoek van verzekeraars, die hogere eisen stellen. Probleem van veel retailers is dat ze buiten stadscentra zitten. In de buurt van industrieterreinen heb je veel uitvalswegen. Criminelen hebben meestal maar één of twee minuten nodig. In zo’n korte tijd is er nog geen politie ter plekke.”
De huidige piek vertoont volgens Engelen grote parallellen met de inbraakgolf bij autobedrijven aan het begin van deze eeuw. „Bendes gingen ook toen op grove wijze tekeer. Destijds telden we ongeveer duizend inbraken per jaar, nu zitten we op ruim honderd. Dat komt doordat ondernemers hun beveiliging flink hebben opgeschroefd. Dezelfde daling zagen we bij benzinestations, waar vanwege de sigaretten werd ingebroken. Nieuwe beveiligingsvormen hebben ervoor gezorgd dat het aantal inbraken met 95 procent is verminderd. Als de ene branche daarin investeert, verleggen inbrekers hun aandacht naar een andere branche.”
Ook deze inbraakgolf zal daarom tijdelijk zijn, verwacht Engelen. Als de beveiliging eenmaal op orde is, kiezen criminelen weer andere doelwitten. Ondertussen vergt het wel flinke investeringen van ondernemers. De Boer: „Dat komt allemaal uit eigen zak. Een van onze dealers noemde een bedrag van 30.000 euro, dat is veel geld. Daarnaast hebben onze dealers een appgroep gevormd waarin ze elkaar waarschuwen voor verdachte mensen in de winkel. We hebben de indruk dat inbrekers eerst een keer komen kijken, zodat ze precies weten waar de dure fietsen staan.”