Protest tegen Bökkers is geen paarlen voor de zwijnen werpen
De feesttent in Wapenveld, een dorp vlak bij Zwolle, was vrijdagavond goedgevuld: de Overijsselse rockband Bökkers trad daar op. Kennelijk hebben jongeren niet massaal gehoor gegeven aan de oproep van de plaatselijke predikant. Die had tijdens de avonddienst op dankdag opgeroepen om niet naar het optreden te gaan. „Daarin wordt Jezus compleet belachelijk gemaakt.”
De waarschuwing van de predikant riep veel reacties op. Weliswaar hield de landelijke pers zich stil, maar op sociale media klonken veel verontwaardigde reacties. Dat nam nog toe nadat de band een fragment uit de preek voorzag van plaatjes en op YouTube plaatste. Ook op de Facebookpagina van de band zijn de verwensingen aan het adres van de predikant niet van de lucht.
Dat roept de vraag op of het wel zo verstandig is van een predikant om publiek te waarschuwen tegen zo’n optreden. Je kunt erop rekenen dat zo’n opmerking ook buiten de kerkmuren belandt en op sociale media terechtkomt. Is het daardoor niet een vorm van reclame, die eraan bijdraagt dat de aandacht voor het evenement toeneemt? Op YouTube stelt iemand dat dit juist „een onmeunig mooie promotie” is. Was het niet beter geweest om een stille vorm van protest te kiezen: het gebed in de binnenkamer of in kleine kring, het gesprek met jongeren op de catechisatie of het uitdelen van folders bij de ingang van de feesttent?
Uiteraard moet ieder die publiek kritiek uit, goed weten waar hij over spreekt. Dat is hier niet zo moeilijk. De band Bökkers maakte het liedje ”Jezus” al in 2014 en bezingt daarin dat een van de bandleden zijn vriendin kwijtraakt omdat die verliefd raakt op Jezus. Op zich niet eens zo’n verkeerde boodschap, maar het is overduidelijk dat de zanger dit thema oppakt om de spot met Jezus te drijven. Dat de vriendin een bekende pornoactrice is, maakt de boodschap extra dubbelzinnig. Ook in andere satirische liedjes van Bökkers zitten religieuze verwijzingen, bijvoorbeeld naar Pilatus en Petrus, dus er is niet veel twijfel over de bedoeling van de zangers.
In zo’n geval is het meer dan terecht dat een predikant protesteert tegen een optreden, zeker als hij kan verwachten dat dat ook aantrekkingskracht uitoefent op jongeren uit zijn gemeente. Hij werpt daarmee geen paarlen voor de zwijnen. Integendeel: hij doet dit uit liefde voor de jongeren en verdedigt daarbij niet zijn eigen naam maar die van zijn Zender.
De consequentie ervan is wel dat de naam van de predikant én die van christenen in het algemeen door het slijk gehaald worden. Dat is inderdaad een reden om voorzichtig en wijs te zijn bij je uitspraken en jezelf of anderen niet onnodig in gevaar te brengen. Maar het kan niet een reden zijn om je mond te houden. Dat gebeurt veel te vaak. Als de apostel Petrus oproept om altijd bereid te zijn om verantwoording af te leggen, waarschuwt hij ook dat zwijgen juist tot gewetensnood kan leiden.
Het gevolg is nu dat de predikant en zijn gemeente smaad lijden. Dat is niet vreemd, zegt diezelfde Petrus, en hij wijst erop dat dat geen reden is om je te schamen.