Dieselauto verliest terrein door beleid Europese steden
De dieselauto verliest in Europa snel terrein. Dat is steeds meer het gevolg van beperkingen door steden.
In Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Spanje, samen goed voor 60 procent van de Europese automarkt, was het aantal nieuwe dieselauto’s niet eerder zo laag.
Die trend begon met dieselgate, het gesjoemel met uitstootcijfers van dieselauto’s, aldus de International Council on Clean Transportation (ICCT), een onafhankelijke organisatie. Sinds de start van het schandaal in september 2015 ging het aandeel van nieuwe dieselauto’s met 4,4 procent achteruit.
De ICCT ziet in de cijfers een duidelijke link tussen het dalende aandeel van dieselauto’s en de aankondigingen van Europese steden die dieselauto’s willen beperken of bannen. Die aankondigingen vormen niet de enige factor. Ook nationale regels spelen een rol, maar op dit moment voeren de steden wel de aanval op de dieselauto aan, stelt de ICCT.
In Frankrijk, waar het aandeel van diesel het hoogste was van de vier landen, zijn de steden al het langst bezig met dit soort aankondigingen. Parijs kondigde een dieselban aan tegen 2025.
In Duitsland bleef het aandeel nieuwe dieselauto’s jarenlang stabiel, net onder 50 procent, maar sinds steden als Berlijn, Stuttgart en München een beperking of verbod aankondigden, begint dat aandeel ook daar af te kalven.
Hetzelfde verhaal geldt voor Groot-Brittannië. In Spanje blijft het dieselaandeel het grootst, maar ook daar zie je nu een forse daling, door beperkende maatregelen in onder meer Madrid en Barcelona.
Ook in andere Europese landen verklaren steeds meer steden de dieselauto de oorlog. Vorig jaar maakten burgemeesters van negentien grote Europese steden in een open brief gehakt van de zwakke Europese uitstootnormen voor dieselauto’s. De uitzondering voor stikstofoxiden brengt de gezondheid van hun burgers in gevaar, schreven ze. Dieselvoertuigen zijn goed voor 80 procent van de uitstoot van stikstofoxiden door voertuigen in Europa.
Door een hausse aan strengere regels en betere elektrische auto’s zal de dieselauto tegen 2025 zo goed als verdwenen zijn uit het straatbeeld, stelde de Zwitserse bank UBS vorig jaar in een studie.