Nederlandse hof leent vermeende ”as van Achilles” uit
Een oud envelopje met in het Frans: as van Achilles en Patroclus. De ‘overblijfselen’ van deze mythologische figuren belandden ooit op Paleis Soestdijk en worden nu bewaard door het hofdepartement Koninklijke Verzamelingen.
Vanaf woensdag is de briefomslag te zien op de tentoonstelling ”Casa Romana” in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden.
Het poeder in de envelop is nooit onderzocht. Prins Hendrik ”de zeevaarder”, zoon van koning Willem II, nam het mee uit Suez.
Het hof leende tal van zaken uit voor de expositie, waaronder een reisservies van koning Willem I en een poederdoos van koningin Sophie, de eerste vrouw van Willem III, allebei met taferelen uit het oude Rome. Verder is er bijvoorbeeld een krukje uit het Paleis op de Dam. Ook aan het Nederlandse hof sloeg in de 19e eeuw namelijk de empirestijl aan, gebaseerd op de kunst en vormgeving uit de oudheid.
”Casa Romana” neemt de bezoeker als het ware mee door een Romeinse stadsvilla van 2000 jaar geleden, maar knipoogt naar latere tijden en vooral het heden door een combinatie van voorwerpen. Genoemd envelopje ligt in de ‘bibliotheek’ van de villa, toen en later een plek om ook souvenirs te bewaren.
Behalve het empirekrukje uit het Dampaleis staan er in Leiden ook twee goudkleurige krukjes in de vorm van hoofden van het hedendaagse XO-design. En om te illustreren dat er in Romeinse villa’s dieren rondliepen, leende het museum van De Nationale Opera de hond uit de recente voorstelling ”A Dog’s Heart”.
In de keukenruimte staan oude kruiken, die worden gecombineerd met door kunstenaar Olivier van Herpt geprinte vazen van gelijk materiaal. Het is een van de in totaal twaalf gesuggereerde ruimten, waarin de twaalf uren van de Romeinse dag worden beleefd. Zo wekt het museum de indruk van een kinderkamer en een kamer van een vrouw, waar je op de muur ziet hoe het kledingmerk Dolce & Gabbana zich recent liet inspireren door het oude Rome.
„De tentoonstelling weerspiegelt jaren van onderzoek naar het dagelijk leven in de oudheid”, zegt samensteller en onderzoeker Annemarieke Willemsen. „Vooral de laatste 25 jaar is daar meer oog voor, niet alleen meer voor de grote mannen als keizers en filosofen.” Gepoogd is de tentoonstelling wat huiselijk te maken. „Ook in Pompeï zien we alleen kale ruimten. Maar een huis is meer dan muren en vloeren.”