„Geen beroep dat zo veel vrij geeft als dat van leraar”
Maarten Kortleven, docent economie: „Zeventien jaar geleden ben ik in het onderwijs gerold. Ik was franchiseondernemer van een supermarkt in Rotterdam. Dat werd minder leuk nadat ik twee keer een gewapende overval had meegemaakt.
Via contacten met toenmalig Driestardirecteur Arie Lock heb ik een jaar het onderwijs geprobeerd. Ik had namelijk al het hbo bedrijfseconomie op zak. Ik viel in op vmbo, havo en vwo. Dat was zwaar, ook met orde houden. Maar in het tweede jaar viel dat erg mee. Op den duur kwam ik in het management terecht en raakte betrokken bij de opzet van een international business class, waarbij leerlingen internationale en zakelijke ervaring opdoen.
Eerder had ik geen passie voor het onderwijs. Maar nu vind ik de omgang met jongeren mooi. Zoals leerlingen begeleiden wanneer het thuis niet goed gaat of als ze het plotseling niet meer zien zitten. Als leerlingen goed in hun vel zitten en het naar hun zin hebben, presteren ze op school beter.
De resultaten van het onderwijs zijn minder goed meetbaar dan in het bedrijfsleven. Toch haal je wel resultaten met leerlingen, al hoeft dat niet altijd een diploma te zijn. Het kan zijn dat een jongere weet wat hij of zij wil gaan doen. Het doel is niet altijd het percentage geslaagden op te krikken. Daar kun je mee spelen door meer leerlingen in havo 4 te laten blijven zitten. Dat doen we dus niet.
Het mooiste vind ik zelf als leerlingen in enquêtes achteraf zeggen dat ze veel aan mijn praktijkvoorbeelden hadden. Zoals over de aanpak van een winkeldief, over een winkelbediende die me oplichtte, maar ook over voorraadmanagement. Zo heb ik een keer een medewerker enorm op zijn kop gegeven omdat hij rolcontainers vol verse toetjes na aflevering meteen in de winkel zette. Dat zorgde ervoor dat in het magazijn twee rolcontainers vol toetjes van eerdere datum bedierven.
Nadelen aan het onderwijs? Het corrigeren. Als ik zestig examens moet nakijken, gaan daar uren in zitten. Je moet het ook nog zorgvuldig doen.
Maar ik heb absoluut niets met de klaagzangen over het onderwijs. Als ondernemer werkte ik van 6.00 tot 20.30 uur. Er is geen beroep dat zo veel vakantie geeft als dat van leraar.
Op een reformatorische school is altijd spanning tussen het aanbieden van meningen van buitenaf en het commentaar van de achterban daarop. Van mij mag er meer begeleide confrontatie zijn. Jongeren die later op het hbo zitten, geven vaak aan dat ze beter voorbereid hadden willen zijn op de botsing met de meningen van andersdenkenden. Daarvoor zijn onder andere onze werkweken naar het buitenland bedoeld. Bovendien investeren we daarmee in de relatie met onze leerlingen.”
Naam: Maarten Kortleven
Leeftijd: 61.
Vak: drie uur management & organisatie en afdelingsmanager havo 4 en 5.
School: Driestar College Gouda.
Opleiding: kruideniersdiploma’s, hbo bedrijfseconomie, tweede- en eerstegraads lerarenopleiding economie.
Vrije tijd: hardlopen, klussen aan de woning, penningmeester college van kerkrentmeesters protestantse gemeente Gouda.