Wetenschap & techniek

Update voor sjoemeldiesels lijkt te werken

Bezitters van een Volkswagen met sjoemelsoftware staan niet altijd te springen om hun auto naar de garage te brengen voor een zogeheten update. Wat gebeurt er met het karakter van de motor na het aanpassen van de software? Blijft de trekkracht wel hetzelfde? En hoe zit het met het verbruik? Begrijpelijke vragen rond een toch al wat ongrijpbaar gebeuren.

Evert Barten
27 December 2016 14:35Gewijzigd op 17 November 2020 00:07
Een monteur voert een update uit bij een Golf. beeld EPA
Een monteur voert een update uit bij een Golf. beeld EPA

ADAC, de Duitse zusteronderneming van de ANWB, stelde zich deze vragen ook en nam de proef op de som. Ze kocht een Golf 2.0 TDI en een Polo 1.2 TDI. Beide auto’s, voorzien van sjoemelsoftware, werden eerst uitgebreid gestest, zowel op de rollerbank als in de praktijk. De Duitse keurmeesters keken vooral naar de uitstoot van stikstofoxiden (NOx).

Update

Daarna kregen de beide auto’s in een Volkswagengarage een update. Die zorgt er volgens Volkswagen voor dat de software geen rollerbanktests meer herkent en dus de daadwerkelijke uitstoot laat zien. Bij zowel de 2,0 als de 1,2 liter-motor gaat het alleen om een softwarematige aanpassing. De vraag is echter of deze het karakter van de motor niet aantast.

Na de update onderwierp ADAC de auto’s aan dezelfde tests als daarvoor. De resultaten zijn opvallend en geruststellend tegelijk. Zo stootte de Golf mét sjoemelsoftware tijdens een praktijktest 724 milligram (mg) per kilometer NOx uit. Na de update was dit gezakt naar 464 mg. Je zou kunnen zeggen dat dit nog altijd 2,6 keer de norm van 180 mg per kilometer is die tijdens het afwerken van de laboratoriumtest is toegelaten. Tegelijk is ook waar dat andere diesels er in de regel nog meer boven zitten. Wat dat betreft zit de Golf bijna op het niveau dat nieuwe autotypes vanaf september 2017 in de verplichte praktijktest (RDE) moeten halen.

Motorvermogen

Ook het motorvermogen werd onder de loep genomen. Had de Golf voor de test 108 kilowatt (147 pk) aan vermogen, na de update bleek dit 106 kW (144 pk) te zijn. Qua verbruik was er eveneens –en dat is minder positief– een lichte toename, althans op de rollerbank. Voor de update scoorde de Golf 4,67 liter per 100 kilometer, erna verbruikte de auto 4,78 liter per 100 kilometer. Het verbruik in de praktijk werd niet gemeten, omdat de omstandigheden in de buitenlucht nooit precies gelijk zijn.

Ook bestuurders van een Polo met 1.2 TDI-dieselmotor hoeven geen negatieve gevolgen te verwachten als zij de gewraakte software bij een garage laten aanpassen. Het motorvermogen bleef nagenoeg gelijk en werd in lage toerentallen zelfs iets beter. Het verbruik steeg slechts een fractie.

De uitstoot bij de Polo daalde na de update van 872 naar 655 mg per kilometer NOx. Dat is een daling van 22 procent, maar de Polo is ondanks dat bepaald geen schoonheidswonder in vergelijking tot de Golf.

Certificaat

Ondanks deze geruststellende uitkomst raadt de ANWB autobezitters aan om bij de garage te vragen om een certificaat van aanpassing. Zo kun je bij verkoop aantonen dat de auto sjoemelvrij is. Maar of dát nu het juiste verkoopargument is, valt te betwijfelen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer