Europese commissie dient herzien voorstel liberalisering havens in
De Europese Commissie heeft woensdag een nieuw voorstel ingediend voor de liberalisering van de overslag van vracht in grote Europese havens. Het voorstel moet leiden tot concurrentie tussen laad– en losbedrijven.
Als onderdeel van de plannen mogen scheepseigenaren hun vaartuigen in de toekomst laden en lossen met hun eigen personeel. Nu hebben de havenbedrijven een monopolie, wat volgens de scheepvaartindustrie leidt tot onnodig hoge kosten.
Vorig jaar werd een voorstel van eurocommissaris van transport Loyola de Palacio voor de liberalisering van de havenarbeid afgekeurd door het Europees Parlement na heftige protesten van dokwerkers, die vreesden en masse te worden ontslagen. Ook twijfelde het parlement over de kwaliteit van de dienstverlening en de veiligheid bij het laden en lossen.
Volgens De Palacio leidt het nieuwe voorstel tot meer werkgelegenheid in de havens. De nieuwe regels zullen alleen gelden voor havens die jaarlijks meer dan 1,5 miljoen ton cargo verwerken of meer dan 200.000 passagiers ontvangen. Binnen de Europese Unie gaat het om ongeveer vierhonderd havens.
Het voorstel moet worden goedgekeurd door de 25 lidstaten van de Europese Unie en het Europees Parlement.