Mogelijk nieuwe reclameregels voor vloggers
Vloggers op videoplatformdiensten zoals YouTube gaan mogelijk onder de nieuwe Mediawet vallen, waardoor bepaalde regels over bijvoorbeeld reclame ook voor hen gaan gelden. Hierover wordt op Europees niveau echter nog gesproken, meldt een woordvoerder van het Commissariaat voor de Media in een reactie op berichtgeving van het FD.
Die krant meldde woensdag dat populaire vloggers in hun video’s binnenkort geen producten meer mogen aanprijzen in ruil voor geld. Vloggers zouden hun kijkers niet meer mogen aansporen om iets te kopen en een product geen „overmatige aandacht” meer mogen geven.
Een woordvoerder van het Commissariaat voor de Media zegt dat hierover op Europees niveau nog een besluit moet worden genomen. Zo’n besluit zou kunnen betekenen dat het herkenbaar moet worden gemaakt wanneer sprake is van reclame, sponsoring en productplaatsing in bijvoorbeeld video’s op YouTube.
De regels in de Europese richtlijn audiovisuele mediadiensten zijn nu nog onvoldoende duidelijk, aldus het Commissariaat. Daardoor kan in de per 1 november gewijzigde Mediawet dan ook nog geen uitsluitsel worden gegeven over de gevolgen hiervan voor Nederlandse vloggers. De brancheorganisatie voor data driven marketing DDMA hoopt niet dat er ondertussen toch gehandhaafd gaat worden, zegt jurist Naomi van der Louw. „Dat zou wel heel erg krom zijn, aangezien de ongeveer 10.000 vloggers in Nederland niet weten wat er nu van ze wordt verwacht.”
DDMA heeft volgens Van der Louw al twee jaar geleden bij het Commissariaat aangeklopt, toen Europa aangaf dat er iets zou gaan veranderen. Maar ondanks herhaald aandringen is nog steeds niet duidelijk om welke regels het gaat en voor wie die dan precies gaan gelden, zegt DDMA. „Een vlogger als Enzo Knol met 2 miljoen volgers is volgens ons echt iets anders dan een kleine vlogger op een zolderkamertje.”
De brancheorganisatie stelt dat de organisatie zelf al jaren afspraken heeft met vloggers over reclame. Zij moeten daar transparant over zijn en op YouTube duidelijk aangeven wanneer er reclame in het spel is.