Economie

Chinezen slaan massaal in tijdens koopjesbonanza Singles Day

Chinese consumenten zijn woensdag massaal aan het hamsteren geslagen tijdens het jaarlijkse koopjesfestijn Singles Day. Winkelbedrijven hebben vanwege het evenement hun prijzen voor voedsel, elektronica en beautyproducten flink verlaagd.

AFN/AFP
11 November 2020 09:46Gewijzigd op 16 November 2020 20:56

Singles Day is een van de nieuwere, commerciële ‘feestdagen’ waarbij met name webwinkels consumenten met kortingen proberen te verleiden tot extra aankopen. Ook verschuift het evenement, dat als tegenhanger voor Valentijnsdag werd gestart, steeds meer op naar de winkelstraten. Het festijn wordt op 11 november gehouden, maar verschillende winkels beginnen al eerder met aanbiedingen te strooien, ook om de logistiek wat te ontlasten.

Mede door de virusuitbraak en de toegenomen populariteit van onlineshoppen zijn de verwachtingen dit jaar extra hooggespannen. De concurrentie tussen webwinkels als Alibaba, JDcom en Pinduoduo is dan ook moordend.

Een kleine domper op de ‘feestvreugde’ van de webwinkels was de eerdere aankondiging van de Chinese overheid om met maatregelen te komen om antitrustpraktijken tegen te gaan. Daarmee moet onder meer monopolistisch gedrag van internetreuzen worden voorkomen. Dat zorgde onder meer voor druk op de aandelenkoersen van techbedrijven als Alibaba en Tencent.

Peking stelde een reeks voorschriften op om concurrentievervalsend gedrag te voorkomen. Denk aan een verbod op het onderling delen van gevoelige consumentengegevens. Ook mogen grote bedrijven niet meer samenwerken om kleinere rivalen uit te persen. En bepaalde praktijken om diensten onder de kostprijs aan te bieden met als doel concurrenten uit te schakelen, zijn straks ook niet meer toegestaan.

Chinese autoriteiten staken vooruitlopend op de wijzigingen in de regelgeving al een stokje voor de langverwachte beursgang van fintechbedrijf Ant Group, bekend van betaalapp Alipay. De gang naar de beurs van die Alibaba-dochter had de grootste beursgang ooit moeten worden.

Verder kijkt ook de wereld mee naar de ontwikkelingen in China. Het koopjesfestijn geeft mogelijk een duidelijk beeld van de staat van de consumentensector in China. Die wordt steeds belangrijker voor de toekomst van de grootste economie van de wereld. Waar de industrie van China duidelijk weet te herstellen van de crisis, blijven de winkelverkopen nog achter.

Chinezen lijken door de crisis wat voorzichtiger te zijn met het doen van uitgaven, zeker als het gaat om de aankoop van niet-noodzakelijke producten. Evengoed worden voor dit jaar op Singles Day weer recordverkopen verwacht.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer