Herstel voor HEMA in tweede kwartaal
Warenhuisketen HEMA heeft in het tweede kwartaal betere resultaten geboekt dan in de eerste drie maanden van dit jaar. Het afbouwen van de strenge coronamaatregelen in die periode hielp daarbij. Wel liep de omzet uit voedselproducten nog ver achter. Dat had te maken met de sluiting van de restaurants en snackbalies tijdens een groot deel van het kwartaal.
De omzet van HEMA kwam in de periode die liep van mei tot en met juli, uit op 284,4 miljoen euro. Dat was 4 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. In het eerste kwartaal lag de omzet nog haast een kwart lager toen HEMA een tijd lang alle Nederlandse winkels gesloten hield.
De vergelijkbare omzet van HEMA, waarbij alleen wordt gekeken naar de winkels die in dezelfde periode een jaar eerder ook open waren, was in het tweede kwartaal 1,5 procent lager. Online gingen de verkopen bij HEMA wel flink omhoog, met 68 procent. Ook de verkoop van huishoudelijke artikelen en verzorgingsartikelen steeg, terwijl kleding en voedsel daalde.
Niet alleen in Nederland moesten de winkels dicht, ook in bijvoorbeeld Frankrijk gebeurde dat. HEMA kon ook daar een deel van de gemiste inkomsten goedmaken door onlineverkopen.
Onder de streep resteerde voor HEMA een nettoverlies van 12,3 miljoen euro. Dat was in 2019 nog 11,8 miljoen euro. Aan de herstructurering van de schulden, nadat obligatiehouders de macht hadden gegrepen bij het winkelconcern, waren echter eenmalige kosten verbonden.
Ook in het derde kwartaal zet het herstel zich voort, meldt het bedrijf. Daarbij speelt de online omzet nog steeds een grote rol. Verder heeft HEMA de groeistrategie voort kunnen zetten. Zo zijn HEMA-artikelen te verkrijgen bij meer Franse supermarkten van Franprix en Casino, maar ook bij de eerste Jumbo in België. In Mexico opende HEMA een webwinkel.