Disney maakt streaming belangrijker
Entertainmentconcern Disney gaat meer inzetten op de videostreamingdiensten van het bedrijf. Dat blijkt uit een reorganisatie van het managementteam en een nieuwe indeling van de divisies. Alle tv-netwerken, filmstudio’s en streamingdiensten vallen voortaan onder één divisie met de naam Media en Distributie. De streamingdiensten Disney+, ESPN+ en Hulu vallen bovendien onder één manager.
Door de coronacrisis zijn de streamingdiensten, waarmee consumenten direct worden bereikt, belangrijker geworden voor Disney. De filmtak heeft het moeilijk omdat de bioscopen grotendeels gesloten zijn in grote delen van de wereld. Tegelijkertijd hebben de tv-zenders van Disney last van het feit dat veel bedrijven hun advertentiebudget hebben verkleind en dat het aantal huishoudens dat geen kabeltelevisie meer heeft groeit.
Topman Bob Chapek zegt dat met de nieuwe divisie-indeling de groeistrategie van Disney beter wordt ondersteund. Wel kunnen er mogelijk meer ontslagen volgen door de reorganisatie. Bij de pretparken kondigde Disney onlangs aan 28.000 medewerkers te ontslaan.
Begin december houdt Disney een investeerdersdag waarbij de nieuwe strategie duidelijker uit de doeken wordt gedaan. Het aandeel steeg ruim 5 procent in de nabeurshandel.