Rotterdam wil zelfstandige RET zuiniger laten werken
Het College van B en W van Rotterdam heeft besloten het openbaarvervoersbedrijf RET volledig om te vormen tot een overheids-NV. Dat heeft Rotterdam meegedeeld aan minister Peijs van Verkeer en Waterstaat.
De verzelfstandiging van de RET is nodig om de kosten de komende jaren te verlagen. Het bedrijf moet in 2006 zelfstandig worden en dan 25 tot 30 miljoen euro goedkoper werken dan in 2003. Daarna wordt gekeken hoe de kosten verder verlaagd kunnen worden. In 2009 moeten de kosten die de RET maakt zijn teruggedrongen tot het laagste niveau. Dat moet gelijkliggen met wat gangbaar is in de markt.
Door de omvorming van de RET tot overheids-NV wordt volgens het college de toekomst van de RET zeker gesteld. Ook worden de kosten van vervoer voor de Rotterdammers verlaagd. Het besluit van Rotterdam is overigens nog niet definitief: De gemeenteraad moet de voornemens van het college nog goedkeuren.
De overheids-NV blijft zich primair richten op Rotterdam en omgeving. De kostenverlagingen moeten bereikt worden door het verhogen van de productiviteit van het rijdend personeel, het efficiënter uitvoeren van onderhoud en besparingen op de overheadkosten.
Al in eerdere plannen van de RET zijn aanzienlijke besparingen opgenomen. Het openbaarvervoersbedrijf verwacht volgend jaar de kosten al met ongeveer tien miljoen euro te reduceren. De RET werkt de verzelfstandiging de komende maanden verder uit.
Om te voorkomen dat de toekomst van de RET in gevaar komt, vraagt het college van B en W de minister om pas geruime tijd na 2009 over te gaan tot openbare aanbesteding van het openbaar vervoer in de regio Rotterdam. Het college mikt op uitstel tot 2017. Alleen op die manier kan het bedrijf naar de mening van B en W voldoende weerstandsvermogen opbouwen om te concurreren met andere bedrijven. Bovendien wil Rotterdam voorkomen dat de RET uiteenvalt in verschillende ondernemingen.