Vriendelijke en originele Fransman
Citroën heeft met de C5 al laten zien dat het het kunstje nog niet verleerd is. De ”double chevron” prijkt na een lange rij eenheidsworsten weer op een auto die gezien mag worden. Met de C6 die het merk de wereld in het vooruitzicht heeft gesteld, zal Citroën zijn eigenzinnige reputatie opnieuw onderstrepen. Maar eerst krijgen we de C3.
De nieuwste kleine Citroën is een leuke auto om te zien. De Fransoos valt meteen op te midden van de grijze massa en behoort tot de kleine groep auto’s die als vanzelf een glimlach op je gezicht weet te toveren. De carrosserie oogt vriendelijk en origineel. De bolle daklijn refereert aan de roemruchte 2CV van weleer. De C3 heeft echter niet diens magere en wankele verschijning meegekregen. Citroën heeft de proporties van de C3 meer in het voordeel van de breedte gebracht en daarbij voor dikke, uitgeklopte wielkasten gekozen.
De C3 maakt een vriendelijke maar ook een stevige indruk. Wie zich de 2CV nog kan herinneren, weet dat deze Fransoos standaard een dakje van zeil had. Bij mooi weer kon je dat oprollen zodat de zon lekker naar binnen kon schijnen, maar bij harde wind gebeurde het wel eens dat de wind onder de kap sloeg. Met alle gevolgen van dien. De C3 krijgt standaard geen plastic dak. Wel wordt de auto optioneel leverbaar met een enorm glazen schuifdak om dat gevoel van vroeger een beetje nieuw leven in te blazen.
Citroen gaat de nieuwe C3 met drie benzinemotoren leveren. De basis is de 1,1 liter viercilinder, die een maximumvermogen van 44 kW/61 pk levert. Nummer twee is een 1,4 liter viercilinder, die goed is voor maximumvermogen van 54 kW/75 pk. Deze krachtbron kan overigens als enige gecombineerd worden met een adaptieve viertraps automatische transmissie. De snelste C3 is de 1.6 16V, die maximaal 80 kW/110 pk via de voorwielen op het wegdek brengt. Dieselaars worden door Citroën bediend met twee 1,4 liter direct ingespoten commonrail HDi-motoren. De ene telt acht, de andere zestien kleppen. De maximumvermogens bedragen achtereenvolgens 50 kW/70 pk en 66 kW/92 pk.
Kinderpakket
De Citroën C3 is niet alleen vanbuiten, maar ook vanbinnen een leuke auto. Het dashboard is praktisch en logisch ingedeeld, maar gelukkig niet alledaags van opzet. Het geheel kenmerkt zich door prettige ogende ronde vormen en is in verschillende kleurstellingen uitgevoerd. Een ander groot voordeel van het ontwerp van de C3 is de voor deze klasse royale leefruimte. Voorin zit je uitstekend, waarbij vooral de afstand van kruin tot plafond aangenaam verrast. Ook achterin kun je prima uit de voeten. Prettig is de wat hogere zit, wat niet alleen het instappen vereenvoudigt maar ook het totale overzicht ten goede komt.
De C3 bewijst zich verder in praktisch opzicht. Er zijn royale dashboardkasten en opberglades onder de voorstoelen, zodat allerhande zaken die het reizen per auto nuttig of aangenaam maken een plek kunnen krijgen. Leuk detail is het optioneel leverbare kinderpakket, dat niet alleen in een elektronisch kinderslot voorziet, maar ook verblijdt met klaptafeltjes en een extra spiegel om het kroost op de achterbank in de gaten te houden.
Solide
De bagageruimte valt evenmin in de categorie dertien in een dozijn. Citroën heeft een bagageruimte met een dubbele bodem gemaakt, zodat je de boel naar gelang de vervoersbehoefte kunt indelen. Onder de hoedenplank is 305 liter laadvolume beschikbaar, maar met het neerklappen van de achterbank kan dat tot 1155 liter worden uitgebreid. De achterbank is overigens ook geheel te verwijderen. Dat levert een totaalvolume van 1310 liter op.
De C3 is een comfortabele auto zonder sportieve aspiraties en scherpe kantjes. Hij is soepel geveerd en voelt vertrouwd aan. Tijdens de eerste ritten valt op dat de C3 aangenaam stil is, al laat het onderstel zich tijdens de verwerking van wat ernstiger oneffenheden goed horen. Verder maakt de dieselgestookte C3 een uitstekende indruk. De krachtbron is soepel en stil en vormt een uitstekend duo met de C3. Minder reden tot enthousiasme geven de piepjes en kraakjes. Dat verbaast: alles ziet er wel solide uit. De afwerking is goed en de gebruikte materialen zien er prima uit, maar kennelijk is dat niet voldoende geweest om van de C3 een strakke auto te maken. De Duitse concurrentie doet dat stukken beter en ook de Peugeot 206 uit eigen huis kan op dit onderdeel hoger worden aangeslagen.
Comfortabel
Citroëns nieuwste is praktisch, ruim en comfortabel. Op wat details na lijkt niets de auto een succes in de weg te staan. De Franse fabrikant heeft daarop vast een voorschot genomen door een jaarlijkse productiecapaciteit van 315.000 exemplaren te budgetteren. De productie zal overigens niet alleen in Frankrijk plaatsvinden. De auto rolt ook in Spanje en Brazilië van de band.
De vraag is uiteraard of het prijskaartje nog roet in het eten kan gooien. De C3 is leverbaar vanaf 12.620 euro. Daarvoor krijgt de koper een C3 1.1i X, die overigens al wel standaard voorzien is van twee airbags, sidebags in de voorstoelen en hoofdbags. Een C3 1.4i is 1650 euro duurder, maar wordt wel als SX afgeleverd. De C3 diesel is leverbaar vanaf 17.220 euro.