Betaalbaarheid speelt Dacia dubbel in de kaart
Ooit begonnen als budgetmerk bouwt Dacia serieuze auto’s met moderne technieken. Maar de gunstige prijsstelling is gebleven. Dacia levert veel van zijn modellen tegenwoordig met een lpg-installatie en dat heeft een zeer gunstige invloed op de kilometerkostprijs.
Waar de meest compacte modellen tegenwoordig al snel tussen de 13.000 en 16.000 euro kosten, levert Dacia voor datzelfde bedrag een auto van een formaat groter. In het geval van de Sandero een 4,06 meter lange vijfdeurs met ruimte voor vier en 320 tot 1200 liter aan bagage. Een auto die er in de Stepwayversie stoer uitziet met zijn dakrails, kunststof randen langs de wielkuipen en over de dorpels en met aluminium accenten op de bumpers. Met de geteste 15th Anniversary-uitvoering viert Dacia het 15-jarig bestaan sinds de herstart op de Europese markt. Een auto die qua eigenschappen volledig meekan met toppers als de Corsa, Polo en 208.
Nu moet gezegd worden dat de vormgeving van het interieur net wat minder verfijnd is. Maar afgezet tegen de prijs is dat allesbehalve een schande. Zaken als airco, geïntegreerd navigatiesysteem en centrale vergrendeling zijn standaard.
Bovendien heeft de Dacia Sandero sinds kort de splinternieuwe 1 liter 3 cilinder met turbo uit de Renault Clio. Een krachtbron die met 100 pk voor prima prestaties zorgt. De af fabriek ingebouwde lpg-installatie verlaagt de CO2-uitstoot, waardoor de installatie vanwege een lagere bpm zichzelf bij aanschaf al heeft terugbetaald. Sterker nog, de Bifuelversie kost 1200 euro minder dan dezelfde auto alleen op benzine.
De prijs van 15.930 euro voor de meest complete Sandero Stepway 15th Anniversary is ronduit scherp, een bedrag waarvoor de concurrentie nauwelijks het basismodel kan bieden.