KPN wil grote slag slaan met digitale tv
Door flink onder de prijzen van de concurrentie te gaan, wil KPN met zijn aanbod van digitale televisie een grote slag slaan. Het telecomconcern schroomt niet daarbij een gratis erotiekkanaal aan te bieden.
Over twee weken kunnen huishoudens al vanaf 7,95 euro per maand 26 zenders ontvangen. Dat heeft KPN maandag bekendgemaakt. KPN maakt daarmee de eerste grootschalige entree op de televisiemarkt. Het concern is al grootaandeelhouder van Digitenne, maar gaat nu optreden als groothandelsverkoper van diens tv-abonnementen.
Voorwaarde voor het goedkoopste tarief is wel dat klanten ook een telefoonaansluiting en een snelle internetverbinding bij KPN hebben. De maximumprijs van 13,95 euro is echter lager dan wat digitale televisie kost bij de meeste huidige aanbieders, zoals Casema en UPC.
KPN gaf eerder dit jaar aan weer in de tv-markt te willen stappen, omdat de markten voor telefonie, internet en televisie steeds meer naar elkaar toe groeien. Bestuursvoorzitter A. Scheepbouwer sprak maandag van een „strategisch offensief” van zijn concern. „Het is belangrijk dat we een totaalaanbod kunnen doen.”
De traditionele kabelaanbieders reageerden al eerder geïrriteerd op de KPN-voornemens. Zij zien nu een serieuze bedreiging voor hun inkomsten opdoemen. Bovendien heeft KPN toegang tot hun netwerken geëist, waar ze zich hevig tegen verzetten. Scheepbouwer gooide olie op het vuur door te verklaren dat huishoudens door het speciale zendsignaal van Digitenne straks hun kabel „de deur uit kunnen doen.”
Scheepbouwer verwacht dit jaar „tienduizenden” abonnees binnen te halen. Concrete doelstellingen heeft KPN nog niet. Het aanbod blijft voorlopig beperkt tot de Randstad, waar Digitenne nu alleen nog actief is. Eind 2006 moet heel Nederland bereikbaar zijn.