Economie

Neuswiel breekt af tijdens eerste proefvlucht Flying-V

De eerste proefvlucht met een model van de Flying-V is geslaagd. Alleen het neuswiel is bij de harde landing pardoes afgebroken.

Redactie economie
2 September 2020 11:04Gewijzigd op 16 November 2020 20:15

De Flying-V is een nieuw, revolutionair concept voor een superzuinig vliegtuig, waarbij cabine, vrachtdek en brandstoftanks volledig zijn geïntegreerd in de vleugels. TU Delft, KLM en Airbus slaan de handen ineen bij dit project.

Uiteindelijk moet de studie leiden tot een passagiersvliegtuig voor de lange afstand, vergelijkbaar met de Airbus A350. Net zo groot, net zo veel passagiers, net zo veel bagage. Maar 20 procent zuiniger door toepassing van uitgekiende aërodynamica en gebruik van lichtgewicht materiaal.

Het schaalmodel –gewicht 22 kilo, spanwijdte 3 meter– heeft in juli op een Duitse vliegbasis een testvlucht van 5 minuten gemaakt. De initiatiefnemers presenteerden dinsdag de resultaten. Het zwaartepunt van het toestel blijkt te veel naar achteren te liggen. Bovendien wiebelt het schaalmodel nog te veel. Het landingsgestel van het neuswiel is daarom tijdens de ruwe landing afgebroken.

Toch is projectleider Roelof Vos blij dat het toestel de test heeft doorstaan. „De proefvlucht heeft aangetoond dat de Flying-V niet slechts een ontwerp op papier is, maar een vliegtuig dat ook daadwerkelijk kan vliegen.” Berekeningen lieten zien dat opstijgen spannend zou kunnen worden. „We hadden het schaalmodel hier op aangepast, maar je weet pas echt wat er gebeurt, als je vliegt.”

De proefvlucht betekent een belangrijke stap voorwaarts. Vijf jaar geleden moesten de initiatiefnemers nog een model van piepschuim handmatig de lucht inwerpen. De nieuwe, geavanceerdere versie van de TU Delft kan opstijgen en landen. Ook bevat het toestel meetapparatuur om data te verzamelen.

Het duurt naar verwachting nog jaren voordat het toestel met passagiers de lucht in kan. Na de ontwerpfase kost het een vliegtuigbouwer doorgaans zeker zeven jaar om een toestel te ontwikkelen.

Airbus en KLM blijven ondanks de coronacrisis bij de Flying-V betrokken. KLM-topman Pieter Elbers zei dinsdag dat de crisis niets verandert aan KLM’s toewijding en financiële ondersteuning van dit project. „Het blijft onze ambitie de luchtvaart duurzamer te maken.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer