FNV: Organisatie NS moet simpeler
De organisatie van de Nederlandse Spoorwegen moet veel eenvoudiger en goedkoper worden. De klant profiteert daar direct van. Dat staat in een maandag gepubliceerd rapport van FNV Bondgenoten over de structuur van de NS.
Het spoorbedrijf moet alle bedrijfsonderdelen samenvoegen en flink snijden in het aantal managers. Dat versterkt de financiële positie, waardoor onrendabele spoorlijnen weer winstgevend worden, aldus de FNV–bond.
Volgens een woordvoerder van de NS denkt het bedrijf al na over verbetering van de organisatie. „Aan een betere samenwerking tussen de onderdelen wordt hard gewerkt. Of samenvoegen de beste oplossing biedt, is zeer de vraag." Hij is kritisch over het rapport. „Hier en daar gaat het voorbij aan hoe de sector in elkaar zit." De NS gaat wel met de bond praten over de voorstellen.
De NS bestaat nu uit veel verschillende onderdelen, die los van elkaar bijvoorbeeld het onderhoud plegen of het vastgoed beheren. „De ervaring bij de NS is, dat deze bedrijven veel langs elkaar werken, met ieder een eigen directie, grote staf en administratie", stelt FNV Bondgenoten.
Daarnaast komen er volgens de bond steeds meer managers bij. Deze zijn vaak jong en onervaren, wat leidt tot veel ideeën en ad hoc–maatregelen die praktisch onuitvoerbaar blijken. Ook kampt de NS met „hoge papierbergen", meent de vakbond.
De klant wordt uiteindelijk de dupe van de omslachtige organisatie. Besluitvaardigheid ontbreekt en de kosten zijn volgens de bond torenhoog. De vele managers leiden tot desastreuze keuzes en de NS voert een afbraakbeleid, stelt bond. „De NS wil minder treinen rijden, stations sluiten, extra tariefeenheden invoeren en lijnen geheel of gedeeltelijk niet meer exploiteren."
De vakbond pleit daarom voor één organisatie met één directie, die zich gaat bezighouden met het nationale en internationale reizigersvervoer. „Korte, heldere, directe lijnen tussen directie en personeel zorgen voor optimale aandacht voor de klant."
Daarnaast kan het personeel van de NS effectiever worden ingezet. Zo zou een hoofdconducteur ook machinist kunnen zijn, aldus de bond. De bond wil verder dat de inkomens van de overgebleven directieleden worden aangepast.