Periode van sterke groei bij Netflix al weer achter de rug
Videostreamingdienst Netflix trok in het tweede kwartaal meer dan 10 miljoen nieuwe abonnees. Vanwege de coronacrisis en het massale thuiszitten gingen omzet en winst net als een kwartaal eerder hard omhoog. Maar het Amerikaanse bedrijf is voorzichtig in zijn verwachtingen voor het derde kwartaal. Het einde van de periode van sterke groei lijkt al weer in zicht.
Netflix zag het totaal aantal betalende klanten afgelopen periode toenemen tot een kleine 193 miljoen. De aanwas was niet zo sterk als het record van bijna 16 miljoen in de voorgaande drie maanden, maar toch bovengemiddeld. Volgens Netflix is het deze zomer waarschijnlijk al weer klaar met de sterke groei. Voor het derde kwartaal rekent de onderneming slechts op 2,5 miljoen nieuwe abonnees.
Dat laatste hadden veel analisten niet zien aankomen. Zij gingen in doorsnee nog uit van meer dan 5 miljoen extra afnemers in de komende periode. Beleggers reageerden geschrokken. Het aandeel Netflix ging donderdag hard omlaag in de zogeheten nabeurshandel in New York.
De verwachtingen rond Netflix waren de laatste tijd hooggespannen omdat veel mensen vanwege de lockdownmaatregelen massaal op zoek gingen naar andere vormen van vertier. Daartegenover staat dat Netflix inmiddels ook te maken heeft met concurrentie van rivaliserende streamingdiensten als Amazon Prime Video en Disney+.
De coronaperiode deed Netflix financieel gezien zeer goed. De opbrengsten lagen afgelopen maanden bijna een kwart hoger dan in het tweede kwartaal van vorig jaar, op dik 6,1 miljard dollar. Onder de streep bleef 720 miljoen dollar over, waar een jaar terug nog 271 miljoen dollar winst in de boeken ging.
Netflix maakte verder bekend Ted Sarandos tot mede-topman te benoemen. Hij werkt al jaren in een hoge positie bij de onderneming en had volgens Reed Hastings, die tot nu toe op papier de enige topman was, al langer een belangrijke stem in het bestuur.