Bonden eisen garantie op werk bij NedCar
De vakbonden hebben nog geen deal met NedCar gesloten over het terugbrengen van het aantal ploegen van drie naar twee en de bijbehorende 900 ontslagen. FNV Bondgenoten eist dat NedCar eerst de werkgelegenheid over 2005 voor vaste krachten garandeert.
Dat meldde FNV Bondgenoten dinsdagmiddag na uren onderhandelen met de autofabrikant. Als NedCar instemt met de werkgelegenheidsgarantie gaan de bonden akkoord met het opkrikken van de werktijd van de overblijvende twee ploegen van 8,5 naar 9 uur.
Naast de werkgelegenheidsgarantie wil FNV Bondgenoten dat de bestaande 58-plus-regeling wordt voortgezet om een natuurlijk verloop te bevorderen. De directie van NedCar zou woensdag praten met aandeelhouder Mitsubishi. Die moet zijn fiat geven voor er een akkoord kan worden bereikt. Morgen praten de bonden en NedCar verder met elkaar.
Vakbond De Unie verwacht dat donderdag een akkoord wordt bereikt. „Alles hangt van de toestemming van aandeelhouder Mitsubishi af”, aldus De Unie. „Als die er niet komt, hebben we een probleem met elkaar”, aldus bestuurder B. Keulen.
Keulen wees erop dat eind volgend jaar of begin 2006 een beslissing moet worden genomen over de opvolgers van de bij NedCar geproduceerde Colts en Smarts. „Voor die tijd moet worden voorkomen dat NedCar in een neerwaartse spiraal terechtkomt, waarbij voortdurende veranderingen leiden tot onrust onder het personeel. We hebben rust op de werkvloer nodig, en daarvoor is een baangarantie nodig”, aldus Keulen.
Ook NedCar verwacht dat een akkoord binnen handbereik is. De partijen zijn volgens het bedrijf dichter tot elkaar gekomen. Als morgen overeenstemming wordt bereikt, zal de derde ploeg vanaf half oktober worden afgebouwd, aldus NedCar.
Inmiddels is er een projectgroep opgericht die gaat onderzoeken of NedCar aan toeleveranciers uitbesteed werk weer naar zich toe kan trekken. Dat onderzoek moet in november zijn afgerond.