Van Haren schudt stof van de schoenen
De Nederlandse schoenenbranche is verwikkeld in een heftige concurrentiestrijd. De winkelketen Van Haren verwacht de komende tijd een sanering die kleinere winkels de kop kan kosten.
Van Haren denkt juist te profiteren van de concurrentieslag in de branche. De economische tegenwind treft de schoenenwinkels niet. Integendeel, nu het tegenzit, kiezen veel consumenten juist voor de goedkopere schoenen van Van Haren. Dit jaar hoopt het bedrijf 3,6 miljoen paar schoenen te verkopen. De omzet moet uitkomen op 70 miljoen euro, tegenover 65 miljoen vorig jaar.
Geheel tegen de trend van de schoenenmarkt in, wil de onderneming jaarlijks vier tot vijf nieuwe winkels openen. Dat zeiden de twee directeuren van de keten, K. Bons en J. van Disseldorp, maandag op een persconferentie in Amsterdam. Het was de eerste keer in de 75-jarige geschiedenis van Van Haren dat het bedrijf de verzamelde pers te woord stond.
Van Haren opereert naar eigen zeggen tussen het middensegment en de heel goedkope schoenenwinkels in. De doelgroep is daarom groot. „Doel van Van Haren is om brede lagen van de bevolking schoenen aan te bieden”, zei Van Disseldorp. „We willen onze klanten niet laten betalen voor grote merknamen.”
Deze strategie werpt vooral nu zijn vruchten af, lichtte directeur Bons toe. „Mensen zijn veel prijsbewuster geworden en kopen op een totaal andere wijze.” De matige economie biedt volgens hem „zeker voordelen.”
Het doel van Van Haren is de huidige 110 filialen uit te breiden tot ongeveer 150. De nieuwe winkels moeten vooral in het noorden en het westen van het land komen. De groei van Van Haren gaat volgens Bons ten koste van concurrenten. Vooral uit het middensegment, waarin onder meer Dolcis actief is, hoopt het bedrijf klanten weg te snoepen.
Een belangrijk middel in de concurrentieslag is de prijs. Van Haren heeft het grote voordeel onderdeel te zijn van de Duitse schoenengigant Deichmann, waarvan de winkels afgelopen jaar wereldwijd 83 miljoen paar schoenen hebben verkocht. Door de grote omvang van het concern liggen de inkoopkosten erg laag. Deichmann koopt zijn schoenen vrijwel alleen maar in lagelonenlanden. „Onder de belangrijke leveranciers gaan China en Vietnam momenteel aan kop”, verklaarde Van Disseldorp.
De huidige optimistische geluiden waren begin jaren negentig niet zo vanzelfsprekend. Het stoffige imago van Van Haren joeg toen klanten weg. Daarom werd een ingrijpende reorganisatie ingezet. „Te kleine winkels werden gesloten, de reclames werden frisser en moderner”, somde Van Disseldorp op.
Bovendien richtte Van Haren eind jaren negentig de winkels opnieuw in. De schoenendozen staan sindsdien niet langer in een magazijn, maar worden in de winkel zelf opgesteld. Klanten kunnen daardoor zelf hun maat vinden.
Van Haren werd in 1929 opgericht door Ivo van Haren. In 1985 nam Deichmann de winkels over. Nu is Van Haren een van de grootste ketens in Nederland.