Economie

Ook Starbucks staakt advertenties op sociale media

Koffieshopketen Starbucks stopt voorlopig met adverteren op sociale media en sluit zich aan bij de #StopHateForProfit-beweging van bedrijven die socialemediabedrijven aansporen zich in te spannen om online racisme harder aan te pakken. Dat maakt het Amerikaanse NBC-News bekend.

ANP
29 June 2020 00:32Gewijzigd op 16 November 2020 19:42

Starbucks belooft om intern en met mediapartners en burgerrechtenorganisaties in gesprek te gaan om de verspreiding van haatdragende taal tegen te gaan. Het bedrijf zal blijven posten op sociale media zonder betaalde promotie.

De aankondiging komt in een week dat onder andere ijsmaker Ben & Jerry’s, kledingmerken Patagonia en The North Face, het Nederlands-Engelse voedingsmiddelenconcern Unilever, telecomgigant Verizon en Coca Cola soortgelijke beslissingen namen.

Burgerrechtenorganisaties nemen het Facebook en in mindere mate ook andere platforms kwalijk dat berichten die oproepen tot geweld tegen Black Lives Matter-demonstranten niet worden verwijderd. Ook het feit dat het bedrijf de uiterst rechtse website Breitbart als vertrouwde nieuwsbron aanmerkt, vinden ze een probleem.

Unilever houdt de mogelijkheid open om zijn boycot ook na dit jaar te verlengen. Het bedrijf is een grote adverteerder. De boycot betekent niet dat Unilever minder geld uitgeeft om zijn merken als Dove, Magnum, Lipton en Vaseline aan de man te brengen. Het advertentiebudget van de Amerikaanse tak wordt bij andere media besteed.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer