‘Verder onderzoek nodig om verliezen containers tegen te gaan’
De organisaties voor toegepast onderzoek Marin en Deltares adviseren het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om verder onderzoek te doen naar de vraag hoe een incident als dat van containerschip MSC Zoe in de toekomst voorkomen kan worden.
Verder onderzoek moet zich richten op drie types containerschepen. Behalve grote containerschepen van bijna 400 meter zoals de MSC Zoe, moeten ook een kortere en smallere ‘Panamax’ van bijna 300 meter en kleinere ‘Feeder’ van ruim 160 meter worden onderzocht. Een maand na het incident met de MSC Zoe verloor de feeder Rauma zeven containers boven de Wadden.
De organisaties deden op verzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) testen en simulaties met verschillende scheepsmodellen, waarbij de omstandigheden van de nacht van het incident werden nagebootst. In de nacht van 1 op 2 januari 2019 verloor containerschip MSC Zoe boven de Nederlandse Wadden 345 containers, met als gevolg grote vervuiling van zee en Waddeneilanden.
De OVV adviseerde donderdag dat bij een noordwesterstorm containerschepen beter niet vlak langs de Waddeneilanden moeten varen. Die route is te riskant voor grote schepen.