DHL wil Brussel niet helemaal verlaten
Het koeriers-bedrijf DHL heeft geen plannen om de luchthaven Zaventem bij Brussel helemaal te verlaten. Tegelijkertijd is het volgens de top van DHL niet meer mogelijk om van Zaventem het centrale Europese sorteercentrum te maken.
Dat heeft DHL-topman Kruse zaterdag gezegd in een interview met het Vlaamse dagblad De Tijd.
Om van Zaventem het grote Europese distributiecentrum te maken zou het bedrijf jaarlijks 35.000 nachtvluchten moeten kunnen uitvoeren. De Belgische regering-Verhofstadt wil echter voor niet meer dan 22.000 nachtvluchten toestemming geven. Daarmee kan Zaventem volgens Kruse een regionaal sorteercentrum voor West-Europa blijven of degraderen tot knooppunt voor de Benelux alleen. Hoe dan ook lijkt DHL, onderdeel van Deutsche Post, van plan in het Oost-Duitse Leipzig een groot distributiecentrum te beginnen.
De vakbonden vrezen verlies van bijna 2000 banen als alleen een Benelux-knooppunt overblijft. Het administratieve Europese hoofdkantoor, waar nog eens ruim 3000 personen werken, zou wel in Brussel blijven. De bonden doen een beroep op de regionale regeringen van Vlaanderen en Brussel om toch in te stemmen met meer nachtvluchten. De limiet van 22.000 nachtvluchten is momenteel in België al uiterst omstreden.
De gewesten Vlaanderen en Brussel, die moeten instemmen met het al moeizaam totstandgekomen compromisvoorstel voor 22.000 nachtvluchten van Verhofstadt, schuiven de hete aardappel echter voortdurend naar elkaar door. Zij willen dat het andere gewest de meeste overlast voor zijn rekening neemt. De regering-Verhofstadt moet grondwettelijk ook een akkoord sluiten met de regioregeringen en kan de zaak er dus niet door drukken.
Vrijdag ketste een groot raamakkoord op het laatste moment af omdat de Franstalige christen-democraten en groenen in de Brusselse gewestelijke regering uiteindelijk niet wilden instemmen met meer nachtvluchten, uit vrees kiezers in de betere buitenwijken van Brussel te verliezen.