‘Nieuwe banken slordig met privacy klanten’
Nieuwe banken gaan online minder zorgvuldig om met de privacy van hun klanten dan banken die al langer bestaan. Dat concludeert de Consumentenbond na controle van het onlinebankieren van dertien banken op privacyovertredingen.
Onder meer Bunq, N26, Revolut en Openbank scoren op dat vlak matig tot slecht. De Consumentenbond noemt dat kwalijk en heeft de banken aangesproken. „Een aantal heeft beterschap beloofd”, zegt Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar. „Wij gaan dat controleren.” Als de banken hun gedrag niet beteren, stapt de consumentenorganisatie naar de Autoriteit Persoonsgegevens.
De Consumentenbond constateerde onder meer dat Revolut persoonsgegevens van klanten als e-mailadressen en telefoonnummers met Facebook deelt om daar te kunnen adverteren. Klanten die daar niet van gediend zijn, moeten een e-mail sturen. Ook blijkt de app van Revolut versleutelde gegevens naar marketingbureaus te versturen, aldus de bond.
Ook Bunq en N26 sturen vanuit de app gegevens naar derde partijen die het gedrag van gebruikers nauwkeurig volgen. Bunq zegt dit te doen om rapportages te krijgen die gebruikt worden om de app en de website beter te laten werken. De Consumentenbond zegt niet te kunnen controleren of dit de enige manier is waarop de gegevens worden gebruikt.
De vier banken met een slechte score plaatsen bovendien advertentiecookies via de website. Revolut en Bunq vragen daar geen toestemming voor. N26 en Openbank doen dat wel, maar dat gebeurde volgens de Consumentenbond voorheen niet op de goede manier. Inmiddels hebben die laatste twee partijen de problemen met de cookies hersteld, schrijft de Consumentenbond.