Binnenland

Loket voor mentale hulp in coronacrisis

Mensen die rouwen om het verlies van een dierbare door het nieuwe coronavirus, die door de crisis hun baan kwijt zijn of die onder zware omstandigheden patiënten verplegen, kunnen voortaan terecht bij het Informatie- en Verwijscentrum COVID-19 (IVC). Het digitale loket is opgericht in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

ANP
20 May 2020 08:19Gewijzigd op 16 November 2020 19:18

Het centrum is bedoeld voor wie vragen heeft over de psychosociale gevolgen van de coronacrisis. Het moet actuele, toegankelijke en betrouwbare informatie bieden. Daarnaast moet het alle initiatieven om informatie, ondersteuning of hulp te bieden gaan verzamelen. Ook brengt het IVC mensen indien nodig in contact met verschillende soorten hulp-, zorg- en dienstverleners, aldus het ministerie.

Het centrum, dat minstens twee jaar actief moet blijven, is te vinden via de website van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), dat het loket samen met ARQ Nationaal Psychotrauma Centrum inrichtte.

„De gevolgen van de coronacrisis zijn voelbaar voor ons allemaal. Ook emotioneel en mentaal eist de uitbraak zijn tol. Mensen die hun inkomen zien teruglopen of verdwijnen. Mensen die Covid-19 hebben gehad. Mensen die rouwen om iemand die overleden is aan het virus. Mensen die werken in de zorg of als hulpverlener”, aldus het RIVM.

Volgens het instituut zijn er al veel initiatieven om slachtoffers en gedupeerden mentaal te ondersteunen. „Die zijn niet allemaal even goed vindbaar, of het is niet duidelijk voor wie de initiatieven echt hulp bieden. Daarom is er nu één onlineloket gericht op het bevorderen van de mentale gezondheid: het Informatie- en Verwijscentrum COVID-19.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer