Supermarktwijngids 2004
Titel:
”Supermarktwijngids 2004”
Auteur: Nicolaas Klei
Uitgeverij: Podium, Amsterdam, 2004
ISBN 90 5759 275 4
Pagina’s: 414
Prijs: € 10,-. De ”Supermarktwijngids 2004” van Nicolaas Klei is niet zozeer bedoeld voor kenners met een wijnkelder vol grand cru’s, maar een absolute aanrader voor de consument die een wijntje uit de schappen van Super de Boer, Albert Heyn, Aldi of Edah kiest.
Begin je eenmaal te lezen in de ”Supermarktwijngids” van Klei, dan ben je geneigd de wijn te vergeten en de commentaren te lezen als korte op zichzelf staande verhaaltjes. „Stevig rood met rubbergeur. Veel mensen hebben daar geen last van, maar ik heb aan die rubbergeur altijd blind kunnen raden wanneer ik zo’n Zuid-Afrikaan in het glas had. Alsof je wijn uit een regenlaars drinkt.”
Nicolaas Klei belooft dat alle wijnen uit de supermarkt genoemd zijn, van vies tot verrukkelijk. Soms volstaat hij met: „Karaktervol Italiaans met spierballen”, „Piepkleine magere Rhône” of „Aangebrand.”
De wijnen zijn alfabetisch gerangschikt op supermarkt, kleur en land. Het aantal glaasjes duidt de kwaliteit aan, een sip kijkend hoofdje betekent: „Dit moet de supermarktwijninkoper zelf maar opdrinken. Zwaveldampen, geur als oude sokken, bijtende zuren, smaakt als mislukte scheikundeproef… is dit wel wijn?” Een fietsje belooft wat: de wijn heeft een dermate kwaliteit dat je er rustig een paar straten voor kunt omrijden. De wijngids bevat veel extra tips en informatie. Een namenindex maakt snel zoeken mogelijk.
Uiteraard is de mening van Klei subjectief, maar het staat buiten kijf dat hij een kenner is. Zijn humoristische commentaar wijst de vertwijfelde wijnconsument regelrecht naar het juiste schap. Of de supermarkten blij zijn met het soms vernietigende commentaar van Klei, is nog maar de vraag.