Lang niet alle apotheken voorbereid op codewoord 'masker 19'
Met het recent geïntroduceerde codewoord ‘masker 19’ kunnen slachtoffers van huiselijk geweld discreet om hulp vragen bij hun apotheek. Maar lang niet alle apothekers zijn voorbereid op die maatregel, blijkt uit een rondgang van Trouw langs 25 apothekers.
Apothekers hebben twijfels over de uitvoering van ‘masker 19’ in de praktijk. Een deel denkt dat de bekendheid van het codewoord slachtoffers zal afschrikken om huiselijk geweld te melden. Ook zegt een deel van de medewerkers dat zij niet genoeg training te hebben gehad om slachtoffers op te vangen, blijkt uit de rondgang.
“Ik vind het een goed initiatief, maar ik vraag me af of ik de ernst goed kan inschatten als een mogelijk slachtoffer aan de balie staat”, vertelt apotheker Alexander Martens uit Amersfoort. “Wanneer bel je bijvoorbeeld 112, en wanneer naar hulplijn Veilig Thuis?” Volgens de apothekers is een training vanuit apothekersbrancheorganisatie KNMP nodig om een ‘masker 19’-melding adequaat op te pakken.
KNMP-voorzitter Aris Prins benadrukt dat de beroepsgroep vooral als ‘doorgeefluik’ functioneert. “Het enige wat de assistenten hoeven doen, is de apotheker erbij halen. En die hoeft in bijna alle gevallen alleen Veilig Thuis te bellen: alleen bij directe nood gaat het om 112.”