Nieuwe stoptrein heeft geen toilet
De nieuwe stoptreinen van de Nederlandse Spoorwegen krijgen geen toilet. De vervoerder heeft daartoe besloten omdat reizigers op korte afstanden vaak geen gebruik van de wc maken en het de NS een aanzienlijke kostenbesparing oplevert.
De NS bestelt binnenkort 110 rijtuigen van het model Sprinter. Die vervangen vanaf 2007 de oudste huidige stoptreinen van de NS, het zogenaamde Materieel ’64. In eerste instantie gaan de nieuwe Sprinters in de Randstad rijden, tussen de grote steden.
Reizigers die een stoptrein gebruiken, zitten daar volgens de NS gemiddeld 20 minuten in. „Bijna niemand maakt dan gebruik van het toilet”, aldus een NS-woordvoerder maandag. De NS rijdt al met treinen zonder wc op bijvoorbeeld de Hofpleinlijn en tussen Zoetermeer en Den Haag. De vervoerder is nu veel geld kwijt aan het schoonmaken van de wc’s. Ook vandalisme kost veel geld. De maatregel levert per toilet vier extra zitplaatsen op. De NS benadrukt dat reizigers in de intercity’s wel hun behoefte kunnen blijven doen.
Reizigersvereniging Rover is verbaasd over het besluit. Het bedrijf had volgens een Rover-zegsman beloofd wel een toilet in de nieuwe stoptrein te bouwen. Daarbij komt dat de reiziger op veel stations niet langer naar de wc kan, aldus de belangenclub.
Een andere grote verandering in de nieuwe stoptrein is de glazen wand die de machinist scheidt van de reizigers. Daarmee komt de NS naar eigen zeggen tegemoet aan de wens van de klant. Deze wil meer overzicht in de trein.
De machinisten zelf zien volgens FNV Bondgenoten niets in de glazen wand. Ze stellen dat de veiligheid in het geding komt, omdat de reizigers afleiden van het werk. De kans dat een machinist door een rood sein rijdt, neemt daardoor toe, aldus de NS’ers. Om aan hun klachten tegemoet te komen, heeft de onderneming besloten een gordijn voor het glas te hangen.
De NS stelt dat de glazen wand de machinist meer overzicht geeft over het rijtuig achter hem. De vervoerder heeft al eerder aangegeven dat op de Sprinters niet altijd een conducteur aanwezig zal zijn.
Het is verder noodzakelijk sommige perrons aan te passen, omdat de ingang van de nieuwe stoptrein geen trap heeft. De perrons moeten op gelijke hoogte met de ingang komen, zodat het in- en uitstappen sneller verloopt.