Economie

Klanten verleiden met lint en strik

Een duur parfum van Chanel verpak je niet in een simpel papiertje. Daarom verheffen de medewerkers van Veldhuis Mooi Cadeaupapier het maken van een cadeautje tot een kunst. Met honderden soorten papier, strikjes en lintjes als gereedschap. „Als een drogist bij ons koopt, is hij een ondernemer, geen volger.”

Frank van de Beek
17 September 2004 11:43Gewijzigd op 14 November 2020 01:39
ITTERVOORT – Evert Jan en Dymphie Veldhuis veranderen een simpel cadeautje in een luxe presentje. Vooral drogisterijen nemen rollen papier, strikjes en lintjes af bij de ondernemers uit Itter voort. „Streepjes zijn in, evenals de felle kleuren oranje en
ITTERVOORT – Evert Jan en Dymphie Veldhuis veranderen een simpel cadeautje in een luxe presentje. Vooral drogisterijen nemen rollen papier, strikjes en lintjes af bij de ondernemers uit Itter voort. „Streepjes zijn in, evenals de felle kleuren oranje en

„Dit is de directiekamer, maar daar zitten we nooit.” Evert-Jan (56) en Dymphie (51) tonen het pand waar Veldhuis Mooi Cadeaupapier nu twee jaar is gevestigd. De bewuste kamer is ruim maar, op twee bureaus na, leeg. De uitspraak -bedoeld als grap- tekent het echtpaar. Hard werken samen met de twaalf medewerkers, daardoor is het bedrijf groot geworden.

In de showroom vertelt Evert-Jan over de start van de onderneming. „Zestien jaar geleden werkte ik als vertegenwoordiger in de farmacie, maar ik wilde voor mezelf beginnen. Al snel wist ik met welk product. Dure parfums gingen op dat moment over de toonbank in een papiertje van ondermaatse kwaliteit. Winkeliers praatten over het aantal kilo papier op een rol, maar je kunt immers niet per kilo inpakken. Wel per meter, gemiddeld zeven cadeautjes.”

De eigenaren struinen heel Europa af op zoek naar mooie dessins en bijpassende frutsels. Een Zwitserse fabrikant is hoofdleverancier. Veldhuis bezit het alleenrecht om die producten op de Nederlandse markt af te zetten. Vanuit het pand in het Limburgse Ittervoort richt hij zich op drogisterijen in heel Nederland. „Het zijn veelal de kleine zelfstandigen of franchiseondernemers. Grote merken als Etos hebben hun eigen papier en bij Kruidvat moet je zelf inpakken.”

Veldhuis zet de producten niet alleen achter de deur van zijn klanten, maar verzorgt ook cursussen. „Winkelmedewerkers leren we een symmetrisch pakje te maken. Plakband mag je niet zien, we gebruiken dubbelzijdig tape. Voor de man werken we het cadeautje af met een stropdas, de vrouwen krijgen een leuke strik.”

Hoewel de prijs van het papier hoger ligt -per cadeautje kost papier en strik samen ongeveer 10 eurocent-, is Veldhuis overtuigd van de toegevoegde waarde. „Als een drogist zijn producten leuk inpakt, bindt hij mensen aan zijn winkel. Dan komen ze terug. Dat betekent overigens niet dat hij ook een fles badschuim van 1,89 euro met ons papier moet inpakken. Dan lijkt het cadeau mooier dan het in werkelijkheid is.”

In de showroom heerst al de sfeer van Kerst en sinterklaas. Ballen en miniatuurkerstbomen wisselen roedes en sinterklaasmantels af. „Streepjes zijn in, evenals de felle kleuren oranje en lila. Het is gedurfd, maar wel leuk. Papier brengt een cadeau tot leven.”

Niet alle winkeliers durven direct mee te gaan met de nieuwste trends. „Het duurt veelal twee jaar, dan zijn ze over de drempel heen. In de meeste gevallen pakt het vervolgens goed uit. Als een drogist bij ons koopt, is hij een ondernemer, geen volger.”

De verkoop brengt jaarlijks 2 miljoen euro in het laatje, de winstmarge verschilt per artikel. Maar het grote geld vormt geen drijfveer voor het echtpaar. Dymphie: „Als we aan het einde van het jaar geld overhouden, is het leuk. Dat investeren we dan het liefst in ons personeel. We willen niet arrogant worden.”

Dymphie kan goed relativeren. Het zakendoen gaat immers niet altijd over rozen. „De concurrentie kijkt veel af. Op beurzen zijn bijvoorbeeld onze ontwerpen gestolen. Een week later komt de concurrent dan met hetzelfde papier. Dat houd je niet tegen.”

Bedrog van een oud-werkneemster doet haar meer pijn. „Zij werkte hier vijf jaar en noemde mij zelfs haar tweede moeder. Onder druk van een verkeerde vriend vertrok zij met alle gegevens van leveranciers en klanten. Na een jaar begon zij haar eigen zaak. Je leert dan wel mensen kennen.”

In cadeauland staat de man steeds nadrukkelijker centraal. „Mijn broer had vroeger alleen een stukje zeep en een flesje Fresh Up. Nu staan er op de wastafel van mijn zoon alleen al drie verschillende soorten gel.”

Op de vraag of beiden elkaar regelmatig cadeaus geven, glimlacht Dymphie. „Ik krijg regelmatig iets. Evert-Jan komt van oorsprong uit Haren en boven de grote rivieren zijn mannen attenter.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer