Sony toont zich somber over elektronicamarkt
Het Japanse Sony ziet de situatie op de markt voor huishoudelijke elektronische apparatuur vooralsnog somber in.
De sterk dalende prijzen voor platte televisiebeeldschermen en de kwakkelende vraag naar geluidsapparatuur zetten de marges erg onder druk. „We bevinden ons in een situatie waarin de winst in deze divisie niet veel zal groeien ten opzichte van vorig jaar”, aldus topman Kunitake Ando donderdag op een handelsbeurs in Tokio.
Ando’s sombere voorspellingen gelden voor zowel de huidige cruciale driemaandsperiode, oktober tot en met december, als het daaropvolgende kwartaal. Sony zakte vrijdag op de effectenbeurs in Tokio ruim 2 procent en sloot uiteindelijk met een verlies van 1,6 procent op een koers van 3780 yen (30,32 euro). Het was vrijdag de zesde keer in zeven dagen tijd dat Sony verlies moest schrijven.
Sony is na General Electric de grootste producent van consumentenelektronica in de wereld. Meer dan tweederde van zijn omzet maakt het concern in deze markt. Het bedrijf verwacht in 2004 een jaaromzet van omgerekend ruim 56 miljard euro.