Wetenschap & techniek

Milieuvriendelijke shampoo om zelf af te maken

Zeep, shampoo en schoonmaakmiddelen bestaan voor minstens 80 procent uit water. Voeg je dat water er thuis pas aan toe, dan bespaar je enorm op verpakkingsmateriaal en transportkosten. Vier van de vijf vrachtwagens die schoonmaakmiddelen en producten voor persoonlijke verzorging vervoeren, bevatten in wezen alleen maar water. Op het moment dat Mirjam de Bruijn, afgestudeerd aan de Design Academy Eindhoven, zich dat realiseerde, wilde ze er ook iets aan doen. Samen met Ilse Kwaaitaal werkte ze aan Twenty, een product dat alleen de 20 procent onmisbare ingrediënten bevat. Deze zomer moet het op de markt komen.

20 April 2020 09:36Gewijzigd op 16 November 2020 18:58
Eén bolletje Twenty is genoeg voor een fles vol shampoo. beeld Twenty
Eén bolletje Twenty is genoeg voor een fles vol shampoo. beeld Twenty

Hip

Geconcentreerde zeep en shampoo zijn niet nieuw. Denk aan de hippe shampoobars waarmee desnoods het hele gezin zijn haar kan wassen, of een ouderwets zeepblok. Beide zijn niet populair, om praktische redenen of uit hygiënisch oogpunt. Niet voor niets zijn juist zeeppompjes vandaag de dag niet aan te slepen. Als die ook nog eens via de webshop in huis komen, neemt de milieulast alleen maar toe.

Behalve een werkbaar product willen de bedenkers ook iets moois op de markt zetten. Een product dat aan alle kanten klopt. Het moet duurzaam en veilig zijn, maar ook onder de juiste arbeidsomstandigheden geproduceerd en prettig in gebruik zijn.

Bruisbal

De capsule met de 20 procent geconcentreerde werkzame stof bevat geen omhulsel dat bij het restafval moet. Ze oogt als een soort bruisbal die in de bijbehorende herbruikbare fles moet worden gedeponeerd. De perfecte fles, volgens de makers. Mooi om te zien en praktisch in gebruik, dus geen geknoei. Een beetje water erbij, even schudden en de shampoo is klaar voor gebruik. Dat is belangrijk, want mensen willen best milieubewust zijn, maar niet inleveren op kwaliteit en gemak.

De twee ontwerpers zijn realistisch genoeg om te beseffen dat hun product niet meteen in elk huishouden te vinden zal zijn. Veel belangrijker vinden ze dat ze een voorbeeld zijn voor de industrie. Grote merken nemen onvoldoende hun verantwoordelijkheid, menen ze. Ze zetten kleine pasjes op het gebied van duurzaamheid, terwijl er met wat lef vrij eenvoudig grote stappen te nemen zijn.

Capsule en poeder

Twenty verschijnt eerst alleen als shampoo, de bedenkers werken ook aan allesreiniger, zeep en afwasmiddel. Niet alleen in de vorm van een capsule, maar ook als poeder.

De Zweedse designstudio Form Us With Love komt binnenkort met een vergelijkbaar product. De handzeep met de naam Forgo bestaat uit zakjes met zeep in poedervorm die in een herbruikbaar zeeppompje moeten worden leeggeschud. De milieuwinst van dit product is zo mogelijk nog groter. Een zakje bevat 12 gram poeder en hiervan wordt met behulp van heet water 250 gram zeep gemaakt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer