Ahold Delhaize voorziet flink hogere kwartaalomzet dankzij corona
Supermarktconcern Ahold Delhaize voorziet dankzij het massale gehamster door de coronapandemie een flinke omzetstijging in zijn cijfers over het eerste kwartaal. Het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn en Bol.com wist zijn verkopen de afgelopen tijd stevig op te krikken.
Volgens een nieuwe prognose is de omzet waarschijnlijk met 15 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Het gaat om een vooruitblik op de kwartaalcijfers die pas begin mei naar buiten komen.
Gecorrigeerd voor onder meer brandstofprijzen en veranderingen in winkelaantallen, stegen de Europese verkopen met ongeveer een tiende, zegt het bedrijf op basis van een inschatting. In de Verenigde Staten rekent Ahold Delhaize op een toename van de vergelijkbare omzet met 14 procent.
Ook voor de winst ziet het beeld er goed uit. „We verwachten dat de onderliggende operationele marge in het eerste kwartaal hoger zal zijn dan het voorgaande jaar”, zegt topman Frans Muller.
Toch handhaaft de grootgrutter uit Zaandam voorlopig zijn eerder gestelde winstverwachting voor het hele jaar. Volgens Muller zorgt de virusuitbraak voor veel onzekerheid en is het eigenlijk nog te vroeg om te in voorspellen hoe dit bijvoorbeeld belangrijke lokale merken en andere zaken zal beïnvloeden.
Ook speelt mee dat supermarkten de laatste tijd extra kosten moeten maken in verband met maatregelen om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Muller acht het niet heel waarschijnlijk dat Ahold Delhaize zijn sterke marges van het eerste kwartaal ook in de rest van het jaar kan vasthouden.
Anders dan bij veel andere bedrijven is het bij Ahold Delhaize niet nodig om te snijden in het dividend over 2019. Sterker nog, dit gaat met bijna 9 procent omhoog vergeleken met een jaar terug. Het bedrijf gaat komende tijd ook gewoon verder met zijn lopende aandeleninkoopprogramma.