Chipshol verkoopt ‘Airport City’-gronden aan Schiphol
Gebiedsontwikkelaar Chipshol verkoopt nagenoeg al zijn resterende grond rond Schiphol aan de luchthaven, die daarbij samen optrekt met bouwconcern VolkerWessels. Het gaat om bijna 850.000 vierkante meter grond ten noorden van het vliegveld.
Wijlen Chipshol-oprichter Jan Poot had decennia terug grootse plannen voor het gebied. Er moest onder meer een nieuwe stad, ‘Airport city’, worden gebouwd, maar Schiphol zelf en overheidsinstanties zagen er geen heil in.
Over de gronden rond de luchthaven lopen al jaren juridische procedures. Eerder dit jaar bepaalde de rechtbank in Haarlem dat Luchtverkeersleiding Nederland aan Chipshol ruim 19 miljoen euro schadevergoeding moet betalen.
Die laatste zaak lijkt evenwel nog niet gestreden. Chipshol hoopt ook nog miljoenen te kunnen claimen bij Schiphol. Chipshol sluit niet uit dat voor de nog lopende claims een regeling kan worden getroffen.
Hoeveel geld er met de verkoop van de grond is gemoeid, wordt niet naar buiten gebracht. Volgens Chipshol-baas Peter Poot, een zoon van oprichter Jan, gaat het om een „aantrekkelijk bod”. Bij de deal neemt Schiphol tevens de schadeclaim over van Chipshol tegen de gemeente Haarlemmermeer.
Enkele jaren terug verkocht Chipshol al een deel van de grond, ten zuiden van de luchthaven. Dat ging om zo’n 350.000 vierkante meter. AEW Europe, een Frans beleggingsfonds in vastgoed, telde 38 miljoen euro neer voor het zogeheten Groenenbergterrein. Ook werd nog een ander gebied verkocht aan twee andere partijen voor 35 miljoen euro.
Chipshol heeft nu alleen nog een klein stuk grond bij Schiphol-Rijk, waar onder meer het eigen kantoor staat. Het bedrijf richt zich nu vooral op de nog lopende schadeclaims. Of het bedrijf zich daarna gaat bezighouden met andere activiteiten, is nog niet bekend.
Schiphol en VolkerWessels willen de aangekochte gronden gebruiken voor de verbetering van de bereikbaarheid van de luchthaven. Ze stellen dat de grond mogelijk ook nodig is voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn van de Amsterdamse metro, mocht daartoe worden besloten. Ook willen VolkerWessels en Schiphol Real Estate in een deel van het gebied een „stedelijk landschap met commercieel vastgoed” gaan ontwikkelen.