’Verbied reclame over ongezonde voeding voor kinderen’
De Consumentenbond vindt de overheid ’te soft’ in de aanpak van ongezonde voeding. De bond verwacht weinig van een voorlichtingscampagne die in samenwerking met het bedrijfsleven wordt opgezet, en waarschuwt voor dikmakers als vetten en suikers. De bond eist hardere wettelijke maatregelen, zoals een verbod op reclame voor ongezonde voedingsproducten die is gericht op kinderen.
De Consumentenbond heeft donderdag een eisenpakket overhandigd aan minister Hoogervorst van Volksgezondheid tijdens een actie bij de Tweede Kamer. De bond kwam met een boerenkar Het Plein in Den Haag oprijden. Op de kar zaten kinderen en er lagen ’de bergen vet en suiker’ op, die zij jaarlijks te veel binnen krijgen.
Uit onderzoek, dat de Gezondheidsraad vorig jaar heeft gedaan, is gebleken dat 40 procent van de Nederlanders te dik is. De raad was vooral verontrust over de sterke toename van te zware peuters en oudere kinderen. Door overdadig te eten en weinig te bewegen lijden steeds meer mensen aan ziekten als diabetes, hart– en vaatziekten en darmkanker.
De Consumentenbond wil niet alleen „de constante verleiding" inperken door een verbod op reclame, die is gericht op kinderen. De bond eist ook een verbod op zogenaamde gezondheidsclaims, waarmee fabrikanten nu hun ongezonde producten aanprijzen.
Verder moeten producenten er meer op worden gewezen dat ze niet onnodig veel vet en suiker in hun artikelen stoppen. Daarnaast moeten supermarkten met hun aanbod en winkelindeling consumenten meer verleiden tot een gezonde voedingskeuze. Winkels op stations, school– en sportkantines moeten bovendien hun assortiment aan betaalbare, gezonde producten uitbreiden.
Begin dit jaar lanceerde de Consumentenbond al een driekleurenstickersysteem om goed en gezond voedsel (groen) eenvoudig van de dikmakers (rood) te kunnen onderscheiden. Volgens de bond is dat nodig omdat consumenten nu de weg kwijt raken in de voedingsinformatie op de etiketten.