Economie

Grolsch wil nieuw imago

Het roer bij de Enschedese bierbrouwer Grolsch moet om. De nieuwe bestuursvoorziter Ab Pasman wil het bedrijf een nieuw imago aanmeten. „De ideale Grolsch–drinker, drinkt niet meer alleen", zei Pasman woensdag.

ANP
8 September 2004 17:10Gewijzigd op 14 November 2020 01:37

Waar Heineken de afgelopen jaren met zijn merk Amstel op het groepsgevoel mikte, lijkt Grolsch de boot te hebben gemist. Met een nieuwe reclamecampagne wil Grolsch zich de komende maanden opnieuw profileren.

Grolsch wil zijn marktaandeel in Nederland verhogen door zich te richten op de ’samendrinkende’ bierconsumenten. De individualistische reclames hebben de bierdrinkers op het verkeerde been gezet, benadrukt de van Philips afkomstige Grolsch–baas.

Het bedrijf wil meer richtingen op. Ook investeert Grolsch dit jaar meer in de horeca en doet het bedrijf meer onderzoek naar nieuwe verpakkings– en marketingmethoden. Over activiteiten op het gebied van thuistapsystemen, waar de grote concurrenten Heineken en Interbrew mee bezig zijn, wilde Grolsch niets kwijt.

Een grotere zichtbaarheid in de kroegen en restaurants past ook bij het nieuwe imago. De investeringen in de horeca zullen over heel 2004 ruim het dubbele zijn van vorig jaar. Dit jaar steekt Grolsch 17,5 miljoen euro in de horeca tegen 7,3 miljoen in 2003.

Naast een verkeerde reclamestrategie heeft Grolsch ook te lijden gehad van de nasleep van vuurwerkramp in Enschede, de bouw van de nieuwe brouwerij in Boekelo en de terugloop van de vraag naar grote bierflessen. „We hebben de verkoopdaling van beugelflessen de afgelopen jaren niet goed kunnen compenseren", zei de bestuursvoorzitter.

Om de winstgevendheid te verhogen, snijdt het bedrijf verder in de kosten. Tevens houdt de bierbrouwer de inkoop tegen het licht. In totaal verdwijnen er de komende twaalf maanden vijftig banen, waarvan 35 al eerder waren aangekondigd. Daarvoor schrapte het bedrijf al 115 banen.

De bierbrouwer wil nauwer samenwerken met het Duitse Warsteiner. De twee begonnen medio 2001 met de gezamenlijke inkoop van grondstoffen en verpakkingen. Warsteiner regelt ook de import, marketing en distributie van Grolsch in Italië. Binnenkort verwacht Pasman meer mededelingen te kunnen doen over de samenwerking met de Duitse brouwer.

De nettowinst en het bedrijfsresultaat van Grolsch kwamen in het eerste halfjaar flink lager uit. Stijgende afschrijvingslasten en verslechterd rentesaldo als gevolg van de nieuwe brouwerij zijn daarvan de oorzaak. Wel verkocht Grolsch meer bier aan Nederlandse horeca en consumenten.

Het bedrijfsresultaat kwam 15 procent lager uit op 14,5 miljoen euro, de nettowinst daalde 30 procent tot 8,9 miljoen. Grolsch verwacht dat over het hele jaar de nettowinst evenveel daalt. De omzet steeg, voornamelijk door de overname van een drankenhandel met ruim 5 procent tot 152 miljoen euro.

De Nederlandse biermarkt laat waarschijnlijk over heel 2004 een volumedaling zien, stelt Grolsch. De onderneming denkt echter marktaandeel te kunnen terugwinnen, volgens Pasman heeft Grolsch in Nederland een marktaandeel van 14,2 procent.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer