Fors minder containerschepen uit China door coronavirus
Het nieuwe coronavirus heeft ervoor gezorgd dat er 105 afvaarten van containerschepen vanuit Azië naar Europa en Noord Amerika zijn geannuleerd. Een dergelijke terugval in capaciteit en annuleringen leidt tot een verlies van ongeveer 1 miljard dollar voor de gehele containerlijnvaart, meldt ondernemersvereniging evofenedex. Schepen die wel zijn vertrokken, zitten doorgaans minder vol.
In de periode van 20 januari tot 10 februari is de capaciteit in de containerlijnvaart met China teruggelopen met 20 tot 40 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarbij wijst evofendex naar een analyse van maritiem onderzoeksbureau Drewry. Het dieptepunt lijkt nog niet bereikt.
Drewry heeft verschillende scenario’s uitgewerkt voor de ontwikkeling van het virus en het effect op de containerlijnvaart. In het meest positieve scenario wordt uitgegaan van een snelle inperking van het virus in China. Daarbij zal de Chinese economie binnen twee maanden weer volledig functioneren. Hier is de verwachting dat tarieven voor zeevracht zullen stijgen en dat met extra of grotere schepen geprobeerd zal worden om achterstanden weg te werken.
In het meest negatieve scenario wordt uitgegaan van een pandemie waarbij het coronavirus in China weer verder oplaait. Dat zou de handel vrijwel stilleggen, waardoor productie en consumptie onder druk komen te staan. Een dergelijk scenario zou leiden tot een wereldwijde recessie met een sterke afname in containervolume. Om faillissementen te voorkomen, zullen rederijen overgaan tot grote capaciteitsreducties en veelvuldig slopen van schepen.
Evofenedex maakt zich niet alleen zorgen over het grote aantal geannuleerde afvaarten, maar ook over de lage beladingsgraad. Door een gebrek aan personeel om containers af te handelen, blijven er veel op de kades achter.
Veel schepen worden half maart tot half april in de Europese havens verwacht. Pas dan is er een goede inschatting te maken van de schade voor ondernemers die voornamelijk afhankelijk zijn van goederen uit China. Om onaangename verrassingen te voorkomen zouden rederijen bij vertrek uit Azië duidelijk moeten communiceren met hun klanten welke containers niet zijn meegenomen maar wel zijn geboekt.