Coronavirus raakt bierverkopen AB InBev
Biergigant AB InBev, het concern achter merken als Jupiler, Leffe en Hertog Jan, voelt de uitbraak van het nieuwe coronavirus in zijn resultaten. ’s Werelds grootste brouwer kampte met een aanzienlijke daling van de vraag in China.
Zowel in de horeca als in supermarkten kochten Chinezen afgelopen tijd beduidend minder bier. Normaal gesproken gaan de zaken in deze periode juist erg goed in China, vanwege het Chinees Nieuwjaar.
De rivaal van het Nederlandse bierconcern Heineken denkt in China in de eerste twee maanden van het jaar ongeveer 285 miljoen euro aan omzet te zijn misgelopen. Dit raakte de bedrijfswinst met ongeveer 170 miljoen dollar.
Over de gehele linie houdt AB InBev rekening met een daling van het bedrijfsresultaat met ongeveer 10 procent in het eerste kwartaal, als gevolg van de problemen met het virus en andere zaken. Ook het feit dat het bedrijf in Brazilië in dezelfde periode vorig jaar nog erg goed presteerde, speelt een rol.
AB InBev heeft intussen weer meer dan de helft van zijn brouwerijen in China opgestart. Volgens topman Carlos Brito beschikt het bedrijf over de goedkeuring om overal in het land de productie weer op te starten, behalve in de zwaarst getroffen provincie rond Wuhan.
Heineken meldde onlangs ook al dat de virusuitbraak waarschijnlijk impact zou hebben op de resultaten. Maar toen Heineken met zijn cijferupdate kwam, was nog geen goede inschatting te maken van de te verwachten schade.
AB InBev zag zijn totale opbrengsten vorig jaar overigens verder oplopen. De jaaromzet kwam meer dan 4 procent hoger uit op dik 52 miljard dollar en de jaarwinst verdubbelde ruimschoots tot 9,2 miljard euro. Wel gingen de kosten van grondstoffen in de laatste maanden van het jaar flink omhoog. Daardoor kwam de winst in het slotkwartaal lager uit.