Moederbedrijf van Pearle boekt lagere winst
Optiekconcern GrandVision heeft vorig jaar een lagere winst geboekt op een hogere omzet. Het bedrijf achter ketens als EyeWish en Pearle had te maken met meer eenmalige kosten, onder meer aan de voorgenomen overname door brillenfabrikant EssilorLuxottica. Daarnaast daalde de winstgevendheid door investeringen in digitalisering.
De nettowinst daalde ten opzichte van 2018 met 18,7 procent tot 178 miljoen euro. Naast kosten in verband met de geplande overname door EssilorLuxottica, drukte vooral een afschrijving op software op het nettoresultaat.
Het aangepaste bedrijfsresultaat (ebitda), waar eenmalige posten niet worden meegerekend, steeg wel met 4,7 procent tot 604 miljoen euro. Doordat de omzet harder steeg, daalde de aangepaste brutowinstmarge. Die krimpende marges zijn volgens GrandVision het gevolg van hogere investeringen, onder meer in digitalisering.
Eerder dit jaar maakte GrandVision bekend dat de omzet op basis van gelijke wisselkoersen met bijna 9 procent steeg tot 4 miljard euro. Dat kwam door overnames van Charlie Temple in Nederland en McOptic in Zwitserland, maar ook door groei op eigen kracht.