Economie

Heineken introduceert meer merken op Beertender

Heineken heeft in Nederland te lijden onder de prijsdumping van importbieren en matige zomerverkopen. Maar het succes van de Beertender maakt veel goed. Nog dit jaar zullen ook de merken Brand en Amstel beschikbaar komen voor deze thuistap, zo liet Heineken woensdag weten.

ANP
8 September 2004 13:05Gewijzigd op 14 November 2020 01:36

Bestuursvoorzitter Anthony Ruys oogt ondanks de tegenvallende winst tevreden. De aankopen en allianties die Heineken de afgelopen tijd sloot, onder meer in Amerika en Rusland, hebben de solide positie van het bedrijf in de steeds concurrerender biermarkt versterkt, zo betoogde hij bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

Nederland wijkt niet af van de rest van de West–Europese biermarkt. De vraag naar goedkoop bier en het teruglopende cafebezoek zorgden voor een toename van de concurrentie. Nederlanders drinken net als bijvoorbeeld de Fransen bovendien steeds minder bier, maar in Frankrijk slaagde Heineken erin 4 procent meer bier te verkopen. Het volume liep in West–Europa terug van 21,9 miljoen hectoliter in de eerste zes maanden van 2003 tot 21,6 miljoen hectoliter in het afgelopen halfjaar.

De prijzenslag in de supermarkten heeft er bovendien voor gezorgd dat Heineken de prijzen niet kon verhogen. Desondanks wist Heineken in Nederland meer winst te boeken, voornamelijk door besparingen op personeelskosten. Heineken schrapte in het eerste halfjaar 462 arbeidsplaatsen, ruim 8 procent, maar voorziet geen nieuwe reorganisaties.

Heineken zal de Beertender, die nu in Nederland en Zwitserland word verkocht, in meer landen gaan introduceren. „Voorwaarde is wel dat die landen een tapcultuur hebben", zei Ruys. De Beertender heeft vooralsnog weinig te vrezen van de thuistap van concurrent Interbrew. „Wij waren het eerst in de markt", aldus Ruys.

De brouwerij verwachte de sterkste groei in Rusland en China, maar heeft uitbreidingen op stapel staan in groeimarkten Chili en Argentinië. De afzet in de VS nam in het eerste halfjaar met 5 procent toe. Ruys kondigde ook een prijsverhoging van 2,5 procent aan in Amerika. Maar de vele orkanen die het continent teisteren kunnen de verkopen drukken, waarschuwde hij.

De kostenbesparingen van 35 miljoen euro die Heineken in 2005 wil halen, liggen voor op schema, zei financieel directeur René Hooft Graafland. De brouwerij verwacht over heel 2004 een daling van de nettowinst.

Dat komt vooral door de wisselkoersverschillen. Deze effecten zullen de verwachte autonome winstgroei en winstbijdragen van nieuwe acquisities meer dan teniet doen, verwacht het bierconcern.

Netto verdiende Heineken 293 miljoen euro tegen 400 miljoen euro in de eerste zes maanden van vorig jaar, zo blijkt uit de woensdag gepubliceerde halfjaarcijfers. In de daling van de nettowinst zat een post van 46 miljoen euro door het negatieve effect van de wisselkoersverschillen. De omzet steeg wel, met 11 procent tot 4,8 miljard euro.

De afzet van Heineken in het topsegment steeg met 5,8 procent tot 9,5 miljoen hectoliter. De integratie van Heineken en BBAG in Brau Union heeft al 8 miljoen euro aan kostenbesparingen opgeleverd. Voor het hele jaar verwacht Heineken 25 miljoen euro te kunnen beparen. Om de besparingen te realiseren is wel een herstructureringslast van 10 miljoen euro nodig.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer