Economie

Transavia schrapt naam Basiq Air

Transavia schrapt vanaf 1 januari de naam Basiq Air. De KLM-dochter blijft actief op de markt voor goedkope vluchten als concurrent van prijsvechters als Ryanair en easyJet.

Redactie economie
8 September 2004 09:56Gewijzigd op 14 November 2020 01:36

Transavia integreert de zeventig charterbestemmingen met de goedkope vluchten van Basiq Air. De luchtvaartmaatschappij vliegt van Schiphol en Rotterdam Airport vooral naar bestemmingen rond de Middellandse Zee, Basiq Air doet achttien Europese steden aan. Transavia introduceert de werkwijze van boeken via internet en betalen voor consumpties ook op chartervluchten.

Transavia had eerder dit jaar al verklaard zich op zijn naam te bezinnen. „We vinden het nu tijd om de ervaring die opgebouwd is met Basiq Air samen te voegen in het sterke en vertrouwde merk Transavia”, zei topman O. van den Brink. „Hiermee bouwen we aan een sterke en eenduidige positionering van Transavia.” Volgens hem heeft de naam Basiq Air verloren van de sterke merknaam Transavia, die klanten veel vertrouwen inboezemt en veel meer mogelijkheden in zich heeft.

Een betrouwbare naam is volgens de bestuursvoorzitter belangrijk, omdat de maatschappij wil uitgroeien tot een meer ontwikkeld reisbedrijf. „De inhoud van Transavia wordt helemaal anders.” Daaronder vallen dan niet alleen chartervluchten en goedkope vluchten, maar ook bijvoorbeeld avontuurlijke vakantiereizen of kaartjes voor evenementen. Het is de bedoeling dat dit in samenwerking met partners, zoals touroperators, gebeurt.

Klanten kunnen nu al op de website van Transavia bijvoorbeeld hotels en auto’s reserveren. „We zetten de turbo op de ontwikkeling van dat soort activiteiten”, vertelde Van den Brink.

Sinds de oprichting in 2000 heeft Transavia miljoenen euro’s geïnvesteerd om het merk Basiq Air op te bouwen. Volgens Van den Brink is dat geen weggegooid geld. „De kracht van Basiq Air moeten we nu bij Transavia inschuiven.” De maatschappij investeert zeker 1,5 miljoen euro om dat voor elkaar te krijgen.

Om de samenvoeging van beide merken aan het grote publiek uit te leggen begint Transavia een reclamecampagne, met een nieuw logo en met nieuwe uniformen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer