Belgische koekjesmaker Lotus verkoopt miljard koekjes in VS
De Belgische koekjesmaker Lotus Bakeries heeft zijn verkopen vorig jaar flink opgevoerd. Het bedrijf deed vooral goede zaken met zijn speculoos, de Belgische variant van speculaas. In de Verenigde Staten (VS), 's werelds grootste speculoosmarkt, wisten de Belgen 1 miljard koekjes te slijten.
De opbrengsten liepen met ruim een tiende op tot bijna 613 miljoen euro. Onder de streep hield Lotus vorig jaar bijna 76 miljoen euro over. Dat komt neer op een kleine 12 procent meer winst dan in 2018.
Vooral bij Lotus Biscoff was sprake van stevige groei. Dit is de internationale naam van speculoos. Biscoff betreft een samentrekking van ‘Biscuit with coffee’.
Met de in Nederland populaire ontbijtkoek ging het minder, al bleven de opbrengsten hier wel stabiel. Onder meer het merk Peijnenburg is van Lotus. Door middel van een begin dit jaar uitgebracht reclamespotje met zanger Frans Bauer hopen de Belgen de verkopen van Peijnenburg aan te kunnen jagen.