ACM pakt onlinemisleiding en agressieve energiebedrijven aan
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat zich dit jaar richten op de aanpak van onlinemisleiding en het agressief werven van klanten voor en door energiebedrijven. Dat zegt de marktwaakhond in een uitwerking van zijn agenda voor dit jaar en volgend jaar.
In die agenda zijn de digitale economie en de energietransitie speerpunten. Voor het eerste punt kijkt de ACM behalve naar misleiding ook naar toegang tot digitale platforms. Voor wat betreft de energietransitie kijkt de marktwaakhond ook naar dubieuze claims over de duurzaamheid van producten en diensten. Verder legt de ACM de investeringsplannen van de netbeheerders langs de meetlat.
Overigens heeft de ACM zich voor dit jaar ook ten doel gesteld om excessieve prijzen voor geneesmiddelen aan te pakken. Verder wil de toezichthouder de effecten van fusies op de concurrentie op het gebied van arbeidsvoorwaarden van werknemers en zzp’ers in de gaten houden.